logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Secesyjny styl z ulicy Nakielskiej




Kolejna elegancka kamienica z ulicy Nakielskiej przechodzi remont. Odnowioną elewację zyskuje budynek z numerem 44. Wcześniej wypiękniało kilka innych obiektów.


Kamienica została wybudowana przed wybuchem I wojny światowej. Powstała na zlecenie Franciszka Staszczaka, który mieszkał w sąsiednim budynku. Budynek wzniesiono na planie litery „L”. Pełni funkcje mieszkaniową. Liczy 3 kondygnacje.  Środkowa część zaakcentowana jest delikatnym ryzalitem zwieńczonym szczytem z dodatkową kondygnacją. Mimo upływu lat kamienica zachowała swój pierwotny wystrój z secesyjnymi detalami. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na eleganckie płaskorzeźby nad przejazdem bramnym oraz oknami parteru. Zachowała się również oryginalne kute balustrady balkonowe. Front budynku zdobiony jest również naczółkami nadokiennymi i  gzymsami.

W tym roku wzdłuż ul. Nakielskiej wypiękniało kilka innych kamienic. W ubiegłym miesiącu odnowiona została elewacja narożnej kamienicy u zbiegu z ulicą Czerwonego Krzyża. Więcej informacji o niej znajduje się TUTAJ.

Konserwatorskie prace wykonywane są także w kościele pw. Miłosierdzia Bożego. Więcej informacji na temat tego zabytku znajduje się TUTAJ. Wcześniej szereg budynków wypiękniało pomiędzy rondem Grunwaldzkim i ulicą Ułańską.

Estetyczna Bydgoszcz

W ostatnich latach w celu rewitalizacji aktywne działania prowadzi również miasto. Są to nie tylko dotacje konserwatorskie, ale także nakazy remontów, zwolnienia z opłat za zajęcie pasa drogowego pod kawiarnie, konkursy, przebudowy ulic, chodników i mostów. Przy prezydencie działa też Społeczna Rada ds. Estetyki, która opiniuje kluczowe projekty i proponuje szereg rozwiązań. Działania i skuteczne interwencje podejmuje również plastyk miasta. Rewitalizację ułatwiają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Wspólnie z mieszkańcami wybraliśmy też wariant docelowej  przebudowy ulicy. Zakłada on między innymi zachowanie wszystkich istniejących pierzei oraz stworzenie tram-buspasów z przystankami wiedeńskimi. Więcej informacji na ten temat znajduje się tekście „Podsumowujemy konsultacje”.