logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Kalendarium imprez

Wakacje z historycznym fortepianem: Tomasz Kłeczek i Bechstein

2025-08-24 16:00
2025-08-24 18:00
Zespół Pałacowo Parkowy Ostromecko
Koncert
Zespół Pałacowo Parkowy Ostromecko

Pałac Nowy, Sala balowa im. A. Szwalbego

BILETY: 20 zł – dostępne w kasie MCK w Bydgoszczy, na www.bilety24.pl lub w recepcji Pałacu Nowego w dniu koncertu po uprzedniej rezerwacji pod nr 785 250 182 lub mailowo na adres: recepcja@palaceostromecko.pl. Ilość miejsc jest ograniczona, dlatego uprzejmie prosimy o informację o ewentualnej rezygnacji z udziału w koncercie w przypadku dokonywania rezerwacji telefonicznej lub mailowej.

Zapraszamy na wakacyjny cykl czterech recitali fortepianowych organizowanych pod patronatem Bydgoszcz Miasto Muzyki UNESCO. W sali balowej im. Andrzeja Szwalbego rozbrzmią dwa fortepiany z naszej kolekcji – Bechstein z 1923 roku oraz, pochodzący z Gdańska połowy wieku XIX. fortepian stołowy firmy Jacob Bernhard Wiszniewski. Gwarantujemy ogromny pakiet muzycznych doznań: zróżnicowany stylistycznie repertuar, utwory kompozytorów dawnych i współczesnych oraz występy pianistów dobrze znanych polskiej publiczności, jak i wschodzące nazwiska rodzimych estrad i sal koncertowych.

24 sierpnia 2025 r. o godz. 16:00 kontynuujemy serię koncertów recitalem Tomasza Kłeczka, który zasiądzie do fortepianu Bechstein. Program recitalu łączy dzieła epok i estetyk – od francuskiego baroku przez klasycyzm i romantyzm – przedstawiając zmieniające się podejście do fortepianu przez wieki. Koncert otworzy dramatyczne i wirtuozowskie Scherzo cis-moll op. 39 Fryderyka Chopina – utwór pełen napięcia, lirycznych kontrapunktów i błyskotliwych kontrastów dynamicznych, będący jednocześnie popisem pianistycznej brawury i głębokiej ekspresji romantyzmu. Następnie przenosimy się do osiemnastowiecznej Francji – zabrzmi Les Sauvages Jeana-Philippe’a Rameau – rytmicznie wyrazista i sugestywna scena taneczna, której pierwotna teatralność znajduje kontrast i dopełnienie w Mazurku fis-moll op. 6 nr 1 Chopina. Stylizowana miniatura na klawesyn La Marella Jeana-Baptiste’a Forqueraya w wersji fortepianowej ukazuje transkrypcyjne bogactwo klawesynowego idiomu, a zaraz po niej usłyszymy znowu Chopina: melancholijny i pełen subtelnej ekspresji Mazurek cis-moll op. 6 nr 2, który – w dialogu z utworem Forqueraya – ukazuje pokrewieństwo tanecznej idiomatyki baroku i romantyzmu. Miniatura La Boullogne Claude’a Balbastre’a będzie połączona z trzecim z mazurków z op. 6 Chopina – kolejne połączenie francuskiego baroku z romantyzmem Chopina. Kulminację pierwszej części recitalu stanowi jedna z najbardziej znanych etiud Chopina – Etiuda rewolucyjna op. 10 nr 12 – utwór w którym techniczna pianistyczna łączy się z niepokojem epoki. W drugiej części koncertu zabrzmi Sonata Es-dur op. 27 nr 1 Ludwiga van Beethovena – dzieło przełomowe, określone przez kompozytora jako „Sonata quasi una fantasia”, w którym klasyczna forma ustępuje miejsca narracyjnej ciągłości i wyrazowej wolności. Wieczór zwieńczy druga sonata quasi fantasia—monumentalna i mistyczna Fantazia quasi Sonata „Après une lecture du Dante” Franciszka Liszta – kompozycja inspirowana „Boską komedią” Dantego, w której fortepian staje się narzędziem opowieści o piekle i zbawieniu, o zmaganiach ducha i triumfie światła.

Więcej o Artyście:
Tomasz Kłeczek – klawesynista, pianista. Urodzony w Virginii w Stanach Zjednoczonych, obecnie kształci się na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na studiach magisterskich w klasie fortepianu prof. Adama Kośmiei. W 2025 r. zdobył licencjat z klawesynu w klasie prof. Urszuli Bartkiewicz, i w 2024 r. licencjat z fortepianu w klasie prof. Ewy Pobłockiej. Rozpoczął naukę gry na fortepianie w klasach dr Anny Ouspenskaya i prof. Eteri Andjaparidze. Artysta jest zaangażowany w rozpowszechnianiu muzyki dawnej, występując jako solista na scenach takich jak Phoenix Hall w Hiroszimie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Ambasadach Polskich i Niemieckich w Waszyngtonie, w Muzeum Chopina w Warszawie, oraz w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni. Jest finalistą pierwszego międzynarodowego konkursu klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Poznaniu, oraz laureatem wielu konkursów fortepianowych – m.in. 2018 Washington Steinway Piano Competition (pierwsza nagroda i nagroda publiczności). Miał zaszczyt grać pod batutą Jerzego Maksymiuka, Dominika Sierzputowskiego, Michała Dworzyńskiego.

Tomasz Kłeczek organizuje koncerty studentów AMFN, brał udział w koncertach charytatywnych Songs for Sarcoma, zorganizował w 2020 r. zdalny koncert świąteczny dla Gregorian Arts Society. W 2024 roku zdobył stypendium KPO na nagranie swojej pierwszej płyty – Echo.

Miał zaszczyt uczestniczyć w masterclassach m.in. z Garrick Ohlsson, Rafałem Blechaczem, Alexander Kobrinem, Sofya Gulyak, oraz z Piotrem Palecznym.

______________________
Kalendarz wydarzeń
 odbywających się w  Bydgoszczy  miej zawsze pod ręką dzięki  aplikacji mobilnej  (Android i iOS). 
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres  wydarzenia@visitbydgoszcz.pl  
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.

Strona wydarzenia na www.visitbydgoszcz.pl