
W ramach prac przebudowanych zostanie blisko 32 km istniejącego toru i dobudowany zostanie drugi tor, co znacząco poprawi przepustowość na trasie. Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach Stronno, Serock, Błądzim, Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo i Lipienica. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W pięciu lokalizacjach (Serock – dwa obiekty, Świekatowo, Lipienica, Błądzim) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe, a na 10 innych przejazdach wzrośnie poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych urządzeń – rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Na trasie zabudowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Przebudowanych zostanie także 31 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.
Zakończenie prac o szacunkowej wartości aż 1,5 mld zł planowane jest na 2029 rok. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie unijne ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Na innych odcinkach magistrali węglowej również planowane są prace. PKP PLK prowadzi proces wyłaniania wykonawcy dla kompleksowej modernizacji stacji Maksymilianowo. Zmieni się układ torowy dla linii nr 201 i 131. Przebudowa obejmie tory o łącznej długości 38 km oraz zabudowę 100 rozjazdów. Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie wielopoziomowe dla wspomnianych linii, a także 4 mosty kolejowe, 1 most kolejowy oraz 1 wiadukt drogowy. Te prace również pochłoną około 1,5 mld zł. Zaawansowane prace prowadzone są natomiast w województwie pomorskim na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni. Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.