
Rewitalizacja bulwarów to jedna z najważniejszych bydgoskich inwestycji. Realizowana jest w trybie zaprojektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawcy w pierwszej kolejności opracowują projekty, następnie uzyskują pozwolenia na budowę, a następnie realizują roboty budowlane.
Obecnie uzyskano pierwsze pozwolenia na budowę odcinków od ul. Krakowskiej do Słonecznego Młyna. Dokument osobiście wręczył Prezydentowi Bydgoszczy Rafałowi Bruskiemu Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel. – Cieszę się, że wcześniej przygotowywałem tę inwestycję i teraz wydaję pozwolenie na budowę. Dzięki pieniądzom rządowym i Miasta Bydgoszczy mieszkańcy zyskają kolejny, piękny odcinek nabrzeży – podkreśla wojewoda.
- Dzięki tej inwestycji Bydgoszcz stanie się jeszcze ciekawszym i jeszcze ładniejszym miastem – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Będziemy mogli pokazywać turystom m.in. naszą przystań i lodowisko z przebudowanego brzegu Brdy. Bulwar stanie się atrakcyjną i wygodną trasą pieszo-rowerową.
Na etapie projektowania wykonawca uwzględnił m.in. dodatkowe uwagi Rady ds. Estetyki. Rewitalizacja bulwaru obejmuje m.in.:
- przebudowę umocnień, tj. wykonanie nowych konstrukcji - w tym podniesienie rzędnej bulwaru o ok. 1 m, aby ograniczyć zalewanie (na wysokości Media Markt i Słonecznego Młyna),
- wykonanie ścieżek pieszych i rowerowych,
- wykonanie nowego oświetlenia,
- dostawa i montaż małej architektury – ławek, koszy na śmieci, stojaków na rowery,
- wykonanie zieleni,
- utworzenie miejsc do cumowania łodzi, tarasu widokowego, schodów terenowych.
W zakres zadania wchodzi również rewitalizacja wyspy Św. Barbary. Projekt zakłada również przebudowę umocnień, wykonanie schodów wejściowych na wyspę i pachołów cumowniczych. Zaplanowano poza tym wykonanie nowej zieleni, wykonanie oświetlenia iluminacyjnego, podkreślenie przebiegu 18-ego południka, wykonanie monitoringu i punktu ratowniczego (koło ratunkowe zintegrowane z monitoringiem), uporządkowanie znaków żeglugowych oraz rozbiórkę elementów toru kajakarstwa górskiego.
W pierwszym etapie realizowany będzie odcinek od ul. Krakowskiej do okolic ul. Kolberga/Łużyckiej oraz wyspa Św. Barbary. Prace zajmą około jednego roku. W drugim etapie prace toczyć będą się na odcinku od ul. Kolberga/Łużyckiej do ul. Żabiej. Finał całej inwestycji planowany jest pod koniec przyszłego roku. Za prace przy obu etapach odpowiada firma Strabag. Wartość inwestycji to 35,8 mln zł. Na realizację inwestycji Bydgoszcz pozyskała rządowe dofinansowanie w kwocie blisko 30 mln zł.
Umowa na kolejny odcinek podpisana
W ubiegłym miesiącu zawarliśmy też umowę z wykonawcą odpowiedzialnym za projekt i budowę bulwarów pomiędzy ul. Żabią oraz mostem Kazimierza Wielkiego. Więcej informacji o zakresie tej inwestycji znajduje się w Raporcie nr 12.