logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nowoczesna zajezdnia. Mniej drgań i hałasu. Raport nr 6




Wykonawca odpowiedzialny za rozbudowę naszej zajezdni tramwajowej zrealizował prawie 60 % wszystkich prac. Powstają m.in. nowe budynki. To niezbędna inwestycja, która pozwoli przystosować obiekt do serwisu nowoczesnych składów, które kursują po Bydgoszczy. Zapraszamy do obejrzenia nowych zdjęć.


Głównym celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców i podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.

Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych (wpłynie to m.in. na obniżenie hałasu i drgań na trasach tramwajowych) , myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu, instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.

Ukończony został budynek portierni z trafostacją. Zaawansowane prace prowadzone są przy budynku pod reprofilację obręczy. Na płyta fundamentowej zmontowano prefabrykowane słupy i belki tworzące konstrukcję obiektu. Trwa zabudowa ścian płytami warstwowymi. Ukończona została też konstrukcja myjni (również z prefabrykowanych słupów i belek). Generalnym wykonawcą jest firma Mirbud. Zaawansowanie rzeczowe prac zbliża się do 60 %.

Kontynuowane są prace przy zabudowie torów. W projekcie zastosowano innowacyjną technologię ERS, czyli tzw. „szyny w otulinie”. Jest to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań, które znacząco redukuje hałas i wibracje generowane przez przejeżdżające tramwaje. Technologia ta jest szeroko stosowana w krajach Europy Zachodniej, szczególnie w miejscach wymagających wyciszenia i tłumienia drgań. Zmniejszenie wibracji i hałasu prowadzi do mniejszego zużycia torów i podłoża, co znacząco wpływa na  wydłużenie żywotności infrastruktury. Między innymi ten zakres prac jako podwykonawca realizuje firma Terlan.

Zakończenie inwestycji planowane jest wiosną 2026 roku. Inwestycja jest ważnym elementem wsparcia Miejskich Zakładów Komunikacyjnych pod kątem obsługi nowoczesnego taboru, który zakupiliśmy w ostatnich latach. Wiosną sfinalizowaliśmy historyczny kontrakt związany z dostawą 40 niskopodłogowców. Po Bydgoszczy aktualnie kursuje 75 nowoczesnych tramwajów. Bydgoszcz jest obecnie obok Olsztyna miastem z najnowszą flotą tramwajową.

Na modernizację zajezdni Miasto wyda łącznie prawie 100 mln zł. W tym roku realizować będziemy także inne zadania wspierające rozwój transportu publicznego:

  • kontynuację modernizacji torowiska na Toruńskiej,
  • zlecenie budowy torowiska na ul. Solskiego,
  • zlecenie rozbudowy ul. Nakielskiej na Miedzyniu m.in. o buspasy.