logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Rowerowa rewolucja w Fordonie




Pełną parą ruszają oczekiwane budowy dróg rowerowych, które lepiej skomunikują fordońskie osiedla z centrum oraz gminą Osielsko. Przekazaliśmy wykonawcy plac budowy wzdłuż ul. Sudeckiej i Wyzwolenia. Powstaje już konstrukcja nowej kładki, która połączy drogi rowerowe przy ul. Fordońskiej. Trwają też prace przy budowie kolejnych odcinków Wielkiej Pętli Fordonu.


- Rower dla wielu bydgoszczan staje się coraz częściej najwygodniejszym środkiem transportu– podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. - Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym można nim pokonywać coraz dłuższe dystanse. Z roweru korzysta też coraz więcej starszych osób. Dlatego intensywnie pracujemy nad rozwojem nowych dróg rowerowych. W tym roku największym placem budowy stały się fordońskie osiedla. Na budowę infrastruktury rowerowej w tej części Bydgoszczy zabezpieczyliśmy aż 20 mln zł. Warto jednak podkreślić, że wkrótce rozpoczniemy realizację kolejnych inwestycji, które wzmocnią zrównoważony transport w Bydgoszczy. Projektujemy m.in. drogi dla rowerów wzdłuż ul. Kolbego na Osowej Górze i cały ciąg łączący Śródmieście z Bielawami i Bartodziejami.

Najbardziej oczekiwana trasa w Fordonie

Z początkiem września rozpoczęła się budowa jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta. Projekt, opracowany przez wykonawcę, zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia (przy komisariacie) oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Zmieni się także geometria wlotów skrzyżowań ulic Geodetów oraz Tatrzańskiej, gdzie wytyczone zostaną przejazdy dla rowerzystów. Przebudowane zostaną również zjazdy i dojścia do nieruchomości oraz dwa przystanki autobusowe: Wyzwolenia – Komisariat.
Ponadto inwestycja obejmie:

  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • budowę dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych,
  • przebudowę kolidującego uzbrojenia z projektowanym układem,
  • budowę kanału technologicznego,
  • budowę/przebudowę przejść dla pieszych.

W zakres zadania wchodzi też budowa odwodnienia drogowego w formie muld chłonnych (w zachodniej części ul. Sudeckiej). Jest to rodzaj rowów odwadniających, które pozwolą na wsiąkanie wody do gruntu.Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów). Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiada firma Strabag. Zakończenie robót planowane jest na początku przyszłego roku. Na to zadanie wykorzystamy Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Wielka Pętla Fordonu

Trwa też budowa kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstaje u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Pochłonie prawie 2 mln zł.
Wykonawcą prac jest firma Bogmar, która w wakacje przejęła plac budowy i rozpoczęła intensywne prace ziemne. Na pierwszych odcinkach trwa już wykonywanie podbudowy i ustawianie krawężników. Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.

Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z betonu asfaltowego. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew.

Kładka połączy wyremontowane ścieżki pieszo-rowerowe

Trwają też intensywne prace związane z wytworzeniem konstrukcji kładki rowerowej, która będzie przebiegać nad magistralą węglową wzdłuż ul. Fordońskiej. Będzie się ona składać z dwóch kratownic o długości 45 metrów, pomiędzy którymi przebiegać będzie droga rowerowa. Szerokość nowej kładki to około 5 metrów. Płyta obiektu zostanie zazbrojna i zabetonowana. Kładka jest podstawowym elementem zadania, którego realizację w systemie zaprojektuj i wybuduj zleciliśmy w ubiegłym roku. Zakłada ono budowę nowej infrastruktury rowerowej po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Zakres zadania obejmuje też między innymi:

  • wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
  • dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
  • nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
  • wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.

Prace wzdłuż ulicy Fordońskiej rozpoczną się w ciągu najbliższego miesiąca. Umowa z firmą Kormost, która wygrała przetarg na realizację, zakłada zakończenie prac budowlanych w I połowie 2026 roku. Zadanie było wskazywane jako jeden z priorytetów inwestycyjnych przez Zespół ds. polityki rowerowej. Zadanie o wartości ponad 10 mln zł realizujemy również dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
W koncepcji przebudowy wiaduktów Warszawskich również uwzględniamy wybudowanie nowych obiektów uwzględniających potrzeby rowerzystów, tak, by ulica Fordońska od Kamiennej do mostu Fordońskiego stała się bezpieczną rowerową arterią.

Trwają również prace projektowe dla budowy infrastruktury rowerowej na ul. Wyzwolenia na odcinku od ul. Sudeckiej do granicy miasta. Został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID i trwają prace nad projektami technicznymi. Ta infrastruktura połączy się z infrastrukturą wykonaną przy ul. Sudeckiej, a w przyszłości pozwoli również dojechać rowerem do Strzelc Dolnych (odcinek poza granicami miasta będzie przygotowywany przez współpracujące ze sobą gminę Dobrcz i samorząd województwa.  

Nie tylko Fordon

W tym roku realizowane są również inwestycje rowerowe w innych częściach miasta, m.in.:

Kolejne zdania przed nami

Na różnych etapach realizacji jest obecnie około 40 kilometrów rowerowych dróg. Trwają prace nad projektami i uzyskujemy pozwolenia dla dróg rowerowych wzdłuż ulic:

  • Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta),
  • E. Petersona,
  • M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta),
  • Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta),
  • Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej.

Przygotowaliśmy też koncepcje i wstępne projekty dla tras wzdłuż ulic: Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej i Kieleckiej od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej (za nami konsultacje społeczne). Roboty budowlane na tych odcinkach chcemy zacząć w przyszłym roku.