logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Międzyszkolna Liga Robotyki – finał zmagań uczniowskich robotów




W Gwar Food Hall odbyło się uroczyste podsumowanie projektu oraz Turniej Międzyszkolny „Liga Robotyki”. Rywalizację, w której udział wzięło kilkaset uczniów z 16. bydgoskich podstawówek rozłożono na dwa dni. We wtorek, 20 maja zmierzyli się uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej, a dzień później (21.05) uczniowie klas 4-8. W wydarzeniu uczestniczyła m.in. zastępczyni prezydenta Iwona Waszkiewicz oraz zastępca prezydenta Łukasz Krupa.


Uczniowie z 16.  bydgoskich podstawówek wzięli udział w projektach Edu(R)Ewolucja 2.0 oraz Edu(R)Ewolucja 2.1. Skonstruowane przez siebie roboty zaprezentowali w czasie dwudniowego (20-21.05), międzyszkolnego turnieju. W zajęciach z robotyki brali udział uczniowie w każdej grupie wiekowej szkoły podstawowej ( klasy 1-8). Drużynom kibicowali przez cały czas goście specjalni: Norbert Grzybowski, zwycięzca programu LEGO Masters oraz Maciek Kośmicki – największy polskojęzyczny recenzent prowadzący kanał „Maciej i Klocki”.

Turniej Międzyszkolny „Liga Robotyki” to innowacyjne wydarzenie edukacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych z terenu Miasta Bydgoszczy w ramach projektu „Edu(R)Ewolucja 2.0 oraz Edu(R)Ewolucja 2.1  – projekty na rzecz szkół kształcenia ogólnego na terenie Miasta Bydgoszczy”. 

- Międzyszkolna Liga Robotyki uczy dzieci i młodzież strategicznego myślenia ale również współpracy i wspólnego projektowania. Dzisiejszy turniej to wspaniała rywalizacja, nauka i zabawa. Życzę Wam wielu sukcesów i dalszego rozwijania swoich pasji w dziedzinie związanej z robotyką  – podkreśliła zastępczyni prezydenta Iwona Waszkiewicz.

Turniej Ligi Robotyki ma na celu rozwijanie kompetencji kluczowych, uwzględniających tematykę związaną ze współczesnymi wyzwaniami edukacyjnymi. - Nie ma lepszego sposobu na naukę niż nauka przez zabawę. Międzyszkolna Liga Robotyki to interesujący projekt bogaty w wiele ciekawych zajęć, warsztatów. Spełniajcie się, być może wśród Was są przyszli programiści i eksperci z dziedziny robotyki – mówił podczas spotkania zastępca prezydenta Łukasz Krupa. 

Turniej służy nie tylko popularyzacji nauki uczniów  bydgoskich szkół podstawowych , ale również realizacji celów wychowawczych i społecznych, odpowiadających aktualnym wyzwaniom edukacyjnym i cywilizacyjnym w kilku obszarach tematycznych:

• edukacja medialna, w tym selekcja i weryfikacja źródeł informacji oraz identyfikacja tzw. fake news,

• higiena cyfrowa w kontekście użytkowania smartfonów,

• wiedza o klimacie, w tym możliwości zmiany indywidualnych zachowań w celu ochrony środowiska,

• działania prozdrowotne, w tym układanie zbilansowanej diety, zdrowe nawyki i podwyższanie sprawności fizycznej,

• przemoc rówieśnicza, w tym radzenie sobie z cyberprzemocą.

Podczas imprezy w Gwar Food Hall  drużyny z bydgoskich  szkół zaprezentowały roboty turniejowe. Każda z drużyn zaprezentowała siebie oraz szkołę którą reprezentują poprzez np. plakat, prezentację multimedialną, piosenkę, wiersz, film, budowle z klocków LEGO lub inne formy. Skonstruowane roboty zostały zbudowane z zestawów LEGO Education SPIKE Prime. W ramach turnieju uczniowie opisali elementy z których zostały zbudowane oraz zasadę ich działania. Pokazali też, jak ich roboty pokonują trasę po macie turniejowej  i wykonują dodatkowe zadania. 

Pierwsze miejsce w finale Ligi Robotyki dla II etapu edukacyjnego (klasy 4-8) otrzymała Szkoła Podstawowa nr 65,  drugie miejsce zajęła  Szkoła Podstawowa nr 9 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1,  a zwycięskie podium zamknęła Szkoła Podstawowa nr 30.  

- Formuła turnieju została zaplanowana w taki sposób, aby promować zasady zdrowej rywalizacji oraz umożliwić uczestnikom sprawdzenie swoich umiejętności w atmosferze wzajemnego szacunku. Każda drużyna ma równe szanse, a przebieg rozgrywek podkreśla znaczenie współpracy, komunikacji i uczciwego podejścia do rywalizacji. Uczniowie mają okazję nie tylko zmierzyć się z wyzwaniami, ale również uczyć się od siebie nawzajem. Dzięki przestrzeganiu zasad fair play wszyscy uczestnicy mogą czuć się bezpiecznie i docenieni. Taka forma współzawodnictwa buduje pozytywne relacje między uczniami i wzmacnia ducha zespołowości. Jesteśmy przekonani, że wartości wyniesione z tego wydarzenia pozostaną z uczestnikami na długo – podkreślają organizatorzy. 

Podczas dwudniowej imprezy dla uczniów zaplanowano szereg wydarzeń m.in.  koncert muzyczny, program animacyjny dla uczniów oraz wizyty gości specjalnych znanych z popularnych programów telewizyjnych oraz social mediów.

Bydgoskie szkoły biorące udział w projekcie:

1. Szkoła Podstawowa nr 9 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1,

2. Szkoła Podstawowa nr 16 w Zespole Szkół nr 16, 

3. Szkoła Podstawowa nr 26 w Zespole Szkół nr 34 ,

4. Szkoła Podstawowa nr 27,

5. Szkoła Podstawowa nr 36 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 5,

6. Szkoła Podstawowa nr 38,

7. Szkoła Podstawowa nr 65,  

8. Szkoła Podstawowa nr 67,

9. Szkoła Podstawowa nr 14,

10. Szkoła Podstawowa nr 30,

11. Szkoła Podstawowa nr 32,

12. Szkoła Podstawowa nr 37,

13. Szkoła Podstawowa nr 41, 

14. Szkoła Podstawowa nr 61, w Zespole Szkół nr 32,

15. Szkoła Podstawowa nr 62, w Zespole Szkół i Placówek nr 1

16. Szkoła Podstawowa nr 63.

Warto wiedzieć:

Uczniowie szkół z Bydgoszczy od początku roku szkolnego uczestniczyli w innowacyjnych zajęciach w ramach projektów: Edu(R)Ewolucja 2.0 oraz Edu(R)Ewolucja 2.1. Projekt obejmował 1280 godzin zajęć w roku szkolnym 2024/2025, 384 godziny zajęć z ekspertami, 128 godzin dydaktycznych szkoleń dla nauczycieli. Około 400 uczniów z 16 bydgoskich szkół podstawowych wykorzystało ponad 300 tys. klocków podczas zajęć.