logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Ekologiczny tabor i nowoczesna zajezdnia




Rozpoczęły się pierwsze prace związane z budową infrastruktury dla elektrobusów, które będą kursować we flocie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Trwa też modernizacja zajezdni tramwajowej. Jeszcze w tym roku planowane jest zamówienie ostatnich 5 niskopodłogowych tramwajów, które pozwolą kierować nowoczesny tabor również do Łęgnowa oraz na nowe linie tramwajowe.


- Nigdy w historii Bydgoszczy nie inwestowaliśmy tak potężnych środków w transport publiczny – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy  Mirosław Kozłowicz. -  W tym roku finalizowaliśmy dostawy 40 nowoczesnych tramwajów i dzięki zdobyciu europejskich środków, zamawiamy dodatkowe 6 pojazdów. Równocześnie MZK z sukcesem sięgnęły po środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup i infrastrukturę niezbędną do uruchomienia elektrobusów. Modernizujemy również naszą zajezdnię tramwajową, która usprawni serwisowanie pojazdów. Tylko te trzy zadania związane z taborem i jego serwisowaniem to wydatek na poziomie ponad 650 mln zł. W najbliższych latach wydamy też około 300 mln zł modernizację i budowę nowych torowisk. Razem to miliard złotych na nowoczesny, ekologiczny i przyjazny transport publiczny.

 

Zajezdnia coraz bliżej finiszu: (wartość kontraktu 100 mln zł)

Wykonawca odpowiedzialny za rozbudowę naszej zajezdni tramwajowej zrealizował ponad 70 % wszystkich prac. W ostatnich tygodniach realizowane były prace przy nowym budynku myjni oraz przy zbiornikach na potrzeby technologii myjni. Kontynuowane są także prace w hali reprofilacji obręczy (budynek 6A). Wkrótce zamontowana zostanie w nim  tokarka podtorowa. To urządzenie służy do profilacji zestawów kołowych (odtwarzany jest profil zużytego koła, dzięki czemu toczą się one ciszej, bez drgań).

Została zakończona rozbiórka dawnego budynku portierni i administracyjnego. Zostały one  zastąpione przez nowe obiekty, na które uzyskaliśmy już pozwolenie na użytkowanie. Na placu budowy trwają jeszcze prace przy części parkingu. Roboty torowe wykonywane są na styku nowej harfy i frontowego wjazdu do istniejącej hali serwisowej.

Inwestycja obejmuje także montaż systemu sterowania zwrotnicami, monitoring,  oświetlenie terenu. W pierwszych etapach zadania przebudowano też wszystkie  instalacje oraz układ torowy z harfą (zespołem rozjazdów przed torami postojowymi na placu zajezdni).

Generalnym wykonawcą jest firma Mirbud. Zakończenie inwestycji planowane jest wiosną 2026 roku.

 

 

Jeszcze więcej nowoczesnych tramwajów: (szacowana wartość kontraktu dla 6 dodatkowych sztuk: 76 mln zł, wcześniej zakupiliśmy 40 pojazdów o wartości 431 mln zł)

Inwestycja jest ważnym elementem wsparcia Miejskich Zakładów Komunikacyjnych pod kątem obsługi nowoczesnego taboru, który kupiliśmy w ostatnich latach. Wiosną sfinalizowaliśmy historyczny kontrakt związany z dostawą łącznie  40 niskopodłogowców o wartości 431 mln zł. Po Bydgoszczy aktualnie kursuje 75 nowoczesnych tramwajów. Bydgoszcz jest obecnie obok Olsztyna miastem z najnowszą flotą tramwajową. Z myślą o całkowitym wycofaniu starych „Konstali” także z rezerw oraz pod kątem obsługi modernizowanych i budowanych od podstaw nowych torowisk zamawiamy kolejne pojazdy. Umożliwiło to pozyskanie dodatkowych środków europejskich z Krajowego Planu Odbudowy. Wiosną zamówiliśmy w ramach opcji jeden dodatkowy pojazd. Do końcu roku ogłoszony zostanie przetarg na zakup kolejnych 5 sztuk 32-metrowych składów.

 

Wiosną elektrobusy, wiaty i elektrownia w budowie: (wartość kontraktu: 56 mln zł)

Latem podpisana została umowa na dostawę elektrobusów dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy. Pojazdy dostarczy firma Solaris – doświadczony producent, który buduje pojazdy w Polsce. Kupujemy łącznie 11 nowych autobusów wersji miejskiej, (w tym 7 szt. przegubowych i 4 szt. krótkich, 12-metrowych. Pojazdy będą ładowane poprzez złącze plug-in. Będą kierowane w pierwszej kolejności do obsługi linii przecinających Śródmieście. Częścią zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na wybudowaniu infrastruktury ładowania dla autobusów i elektrowni fotowoltaicznej wraz z magazynem energii oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Prace nad budową wiat i elektrowni już się rozpoczęły. W pierwszej kolejności wykonywane są prace ziemne pod infrastrukturę teletechniczną. Miejskie Zakłady Komunikacyjne z myślą o realizacji przedsięwzięcia pozyskały dotację z III edycji programu "Zielony Transport Publiczny. Dofinansowanie  wyniesie 41,65 mln zł netto (w tym 30,5 mln zł na autobusy). Program wykorzystuje m.in środki z KPO. Spółka została też wsparta z budżetu miasta poprzez dokapitalizowanie kwotą około 12 mln zł.