logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Bydgoszczanie o swoim mieście




Poznaliśmy wyniki kolejnych badań sondażowych na temat jakości życia w Bydgoszczy. Zdecydowana większość bydgoszczanek i bydgoszczan jest zadowolonych z życia w mieście, przede wszystkim zrewitalizowanej zieleni, oferty kulturalnej, sportowo-rekreacyjnej i jakości wywozu śmieci. Pracujemy dalej nad rozwiązaniem problemów wskazywanych przez bydgoszczanki i bydgoszczan – poprawą komunikacji miejskiej oraz remontami ulic.


 - Wynik badań są zbliżone do poprzednich - mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy Łukasz Krupa. - Mobilizują one do dalszej pracy w trudnych obszarach związanych między innymi z transportem publicznym i budową nowej infrastruktury drogowej. Na inwestycje w budżecie miasta zabezpieczamy prawie miliard  złotych. Wydamy je m.in. na przebudowę ul. Nakielskiej, budowę torowiska na Szwederowie, remont linii wzdłuż ul. Toruńskiej i zakup nowoczesnego taboru. To zadania na które zdobyliśmy wysokie dofinansowanie. Współpracujemy też z administracją rządową przy strategicznych zadaniach, które będą decydować o przyszłym rozwoju miasta, m.in. rozbudowie zbrojeniówki, budowie dróg ekspresowych, rozwoju naszych uczelni. Będziemy też realizować kolejne projekty z naszymi partnerami z Metropolii Bydgoszcz.

Zadowolenie z poziomu życia w Bydgoszczy utrzymuje się na wysokim poziome. Aktualnie 63 proc. badanych wyraża satysfakcję z jakości życia w mieście. Jednocześnie badani najczęściej  spodziewają się poprawy jakości życia – aktualnie 45 procent. W ocenie 35% ankietowanych jakość życia w ciągu ostatniego roku poprawiła się. Połowa uznała, że ten wskaźnik pozostał bez zmian, a 15% uznało, że sytuacja się pogorszyła. W opinii 56 proc. badanych sprawy w Bydgoszczy zmierzają w dobrym kierunku.

Badani uważają, że miasto powinno zrealizować inwestycje takie jak: naprawa dróg, chodników i budowa obwodnicy (17 procent), rozładowanie korków i wprowadzenie rozwiązań ułatwiających komunikację samochodową (10 procent), tworzenie nowych połączeń i modernizacja taboru komunikacji miejskiej oraz zwiększenie dostępności służby zdrowia (po 7 procent).

Miejskie programy – BBO na topie

Najlepiej rozpoznawalnym programem miejskim jest niezmiennie Bydgoski Budżet Obywatelski (79 proc.), następnie Czysta Bydgoszcz (60 proc.) oraz Aktywna Bydgoszcz (56 proc.). Pozostałe programy są mniej znane. W Bydgoskim Budżecie Obywatelskim według ankietowanych deklaruje  głosowanie 58 proc. mieszkańców. Pozostali nie brali udziału głównie ze względu na brak czasu (43 proc). W trwającej edycji wprowadziliśmy dodatkowe rozwiązania chroniące wolę mieszkańców przed nadużyciami w trakcie głosowania.

Miasto z dobrą ofertą

Na tle codziennych aspektów życia w Bydgoszczy najlepsze oceny dotyczą wywozu śmieci (68 proc.), zieleni miejskiej (67 proc.), a także oferty kulturalnej (62 proc.) i sportowo-rekreacyjnej (61 proc.). Realizujemy kolejne inwestycje, które mają wspierać te obszary, m.in. uruchomienie mobilnych punktów selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK), budowę otwartego kąpieliska w parku Centralnym, rewitalizację bulwarów,  budowę hali lekkoatletycznej i strzelectwa sportowego, kończymy modernizację Teatru Polskiego i rozbudowę Opery Nova.

Komunikacja – rozwiązujemy problemy

Z komunikacji miejskiej korzysta 63% mieszkańców. Wśród użytkowników komunikacji publicznej 37 proc. korzysta z tego rodzaju transportu regularnie (minimum 4-5 razy w tygodniu). 45%  ankietowanych oceniło ją pozytywnie, a 19% negatywnie. To lepszy wynik niż w ostatnich latach. Wpłynęły na to m.in. wymiana taboru tramwajowego oraz koordynacja odjazdów linii tramwajowych na najważniejszych kierunkach. Będziemy realizować kolejne projekty związane ze wzmocnieniem transportu publicznego (budowa linii tramwajowych, dokończenie modernizacji zajezdni, zakup elektrobusów, przebudowa przystanków, zakup podbijarki torów, która ułatwi remonty torowisk). ZDMIKP powtarza zamówienie na audyt, w którym zewnętrzni eksperci ocenią komunikacyjne potrzeby  Bydgoszczy.

Stawiamy na kompromisy

7 procent bydgoszczan wskazało jako najważniejszy problem w Bydgoszczy temat parkingów. Ponad połowa badanych nie oceniała pozytywnie tego aspektu działania miasta. Przypominamy, że w salonie Bydgoszczy zdecydowaliśmy się wprowadzić jakościową zmianę. Po wielu analizach i konsultacjach uważamy, że w tym obszarze Bydgoszczy preferować będziemy ruch pieszych, rowerzystów oraz transport publiczny. W tym roku rozszerzyliśmy też strefę płatnego parkowania, by odciążyć Śródmieście i otaczające je osiedla. Prowadzimy działania w celu powstania nowych parkingów podziemnych. Powstają założenia niezbędne do budowy takich obiektów  na pl. Piastowskim i przy stadionie Polonii, które będą jednocześnie mogły pełnić funkcję schronów. Trwają też prace informatyczne, które pozwolą zintegrować systemy Bydgoskiej Karty Miejskiej i Park&Ride. Umożliwi to wprowadzenie nowych biletów okresowych umożliwiających posiadaczom biletów okresowych komunikacji miejskiej korzystanie z rzadziej wykorzystywanych parkingów P+R. Nowobudowane ulice osiedlowe po konsultacjach z mieszkańcami wyposażamy w miejsca postojowe.

Mieszkańcy zwracali również uwagę na konieczność przyspieszenia remontów dróg i chodników. W nadchodzącym roku zlecimy prace m.in. oczekiwane przebudowy ulic Nakielskiej, Smukalskiej i ulic w przemysłowej części Osowej Góry. Dokończymy też szereg zadań związanych z budową dróg rowerowych i chodników.

Portale internetowe i media społecznościowe – to niezmiennie główne źródła informacji o tym, co dzieje się w Bydgoszczy (po ok. 50 procent). Ponownie na trzecim miejscu odnotowano radio lokalne (38 procent). Portale miejskie oraz telewizja lokalna to źródła informacji o życiu miasta dla około co trzeciego mieszkańca. Co piąty w tym celu sięga po gazetę lokalną. Działalność Prezydenta Miasta Rafała Bruskiego jest pozytywnie oceniana przez 58 proc. badanych bydgoszczan. Odsetek ten utrzymał się na poziomie podobnym, jak w poprzednim pomiarze.

Warto wiedzieć

Badanie zrealizowała firma Instytut Badań Rynkowych i Społecznych. Realizowano je w listopadzie  2025 roku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Przeprowadzono je na próbie 1000 mieszkańców.