logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Kanał Bydgoski znów staje się naszą wizytówką. Wkrótce konsultacje




Pracujemy nad kompleksową rewitalizacją otoczenia Kanału Bydgoskiego. Finalizujemy wiele ważnych inwestycji, kolejne są w przygotowaniu. Równocześnie powstaje kompleksowa koncepcja jeszcze lepszego wykorzystania terenów znajdujących się nad brzegami Kanału. To, w jakim kierunku zmieni się jego otoczenie, rozstrzygną konsultacje społeczne.


- Konsekwentnie pracujemy nad tym, by przywrócić dawną świetność terenom nad Starym i Nowym Kanałem Bydgoskim – mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel. - Realizujemy projekty, które pozwalają eksponować jego walory historyczne i zachować zielony charakter. Równocześnie zależy nam, by nowe funkcje rekreacyjne wprowadzać tak, by to miejsce umożliwiało też aktywny wypoczynek. Istniejącą infrastrukturę chcemy też lepiej dostosować do oczekiwań mieszkańców: zadbać o dodatkowe miejsca do odpoczynku, nowe nasadzenia. Wprowadzimy rozwiązania poprawiające estetykę małej infrastruktury w postaci ławek, barierek, oświetlenia. Ważnym elementem jest wprowadzanie iluminacji, które mają podkreślać walory kanału również po zmroku. W pierwszej kolejności – już w przyszłym roku, zlecimy wykonanie podświetlenia śluz nad Starym Kanałem. By osiągnąć jak najlepszy efekt będziemy działać według przygotowywanej koncepcji, która skonsultujemy z mieszkańcami.

Wstępna koncepcja zagospodarowania otoczenia Kanału Bydgoskiego przedstawiona została radom osiedli oraz stowarzyszeniom mieszkańców. Wczesną wiosną zostanie poddana konsultacjom społecznym. Będą mogli się w nich wypowiedzieć wszyscy mieszkańcy. Dokument będzie wyznaczał docelowe zagospodarowanie terenu. Wszystkie nowe inwestycje, także projekty zgłaszane w ramach BBO, będą musiały być zgodne z powstającym opracowaniem.

W mijającym roku w otoczeniu Kanału Bydgoskiego zostało zrealizowanych kilkanaście dużych inwestycji. Ich wartość szacowana jest na 10 mln zł. Trwają przygotowania do kolejnych zadań. Ważną rolę w procesie rewitalizacji tej części Bydgoszczy pełni Muzeum Kanału Bydgoskiego.

- Zależy nam, by otoczenie Kanału stało się nie tylko ładnym miejscem, ale równie ważne jest, by toczyło się tu życie – mówi kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego Tomasz Izajasz. – Stąd szereg pomysłów związanych z urządzaniem nad jego brzegami wydarzeń kulturalnych, zabaw, pikników, pokazów. Dzięki temu, że dwa lata temu zaczęliśmy funkcjonować w nowej siedzibie możemy realizować znacznie więcej projektów, z których korzystają bydgoszczanie. Również zgłosimy swoje spostrzeżenia w trakcie konsultacji.

Najważniejsze elementy koncepcji

Projektanci zakładają, że wszystkie zmiany muszą przede wszystkim wzmacniać rolę kanału na tym obszarze. W swoim opracowaniu zaproponowali między innymi:

  • nacisk w działaniach inwestycyjnych na inwestycje związane z pracami konserwatorskimi, remontowymi, związanymi z utrzymaniem bieżącym itp. dotyczącymi Kanału Bydgoskiego jako obiektu zabytkowego;
  • wzmacnianie w kompozycji przestrzennej obiektu poprzez działania konserwatorskie związane z zachowaniem jak najwyższych walorów śluz, brzegów kanału, zabudowy towarzyszącej i najbliższego otoczenia kanału;
  • nacisk na działania związane z utrwalaniem obiektu i jego historii (w tym fragmentów poddanych przebudowie lub zasypaniu) - w przestrzeni i świadomości mieszkańców - podświetlanie dekoracyjne śluz i brzegów (w wybranych miejscach), punkty (tablice) informacyjne związane z historią, strukturą obiektu i inne działania;
  • podział obszaru na strefy o zróżnicowanych funkcjach;
  • adaptację wybranych form zagospodarowania terenów o wysokich walorach przyrodniczych i kulturowych;
  • wprowadzenie standardów w zakresie form zagospodarowania i utrzymania z uwzględnieniem cech charakterystycznych (stylistycznych) kompozycji przestrzennej i funkcji (historycznych lub/i współczesnych);
  • podkreślenie stref wejściowych z uwzględnieniem poprawy dostępności dla wszystkich grup oraz walorów estetycznych kompozycji przestrzennej (strefy reprezentacyjne);
  • określenie stref lokalizacji dodatkowego wyposażenia;
  • priorytetowe traktowanie drzew i wartościowej zieleni – nowe elementy nie powinny powodować wycinki i uszkodzenia drzew;
  • wprowadzenie iluminacji podkreślających ceglane ściany śluz;
  • stosowanie rozwiązań przyjaznych dla zwierząt;
  • ujednolicenie opraw oświetleniowych;
  • ujednolicanie elementów małej architektury;
  • remonty nawierzchni;
  • wykorzystanie zagłębień terenowych oraz dawnych rowów jako elementu systemu gospodarowania wodą opadową i roztopową;
  • stosowanie tzw. „małej retencji” do zatrzymania części wód deszczowych;
  • stosowanie małej architektury sportowej i zabawowej o leśnym charakterze z przewagą drewna i stali,
  • wszystkie ciągi piesze dopuszczone także dla rowerzystów;
  • wyznaczenie dodatkowych miejsc dla wędkarzy.

To już się udało

Ostatnio wokół Kanału Bydgoskiego zleciliśmy też szereg innych inwestycji związanych z rewitalizacją tego obszaru:

  • remont konserwatorski wrót trzech śluz (zadanie zakończone);
  • budowa drogi rowerowej pomiędzy Flisami i Osową Górą (długość ok. 500m,  prace na finiszu);
  • budowa ścieżki pieszej na Miedzyniu (długość ok. 1000m,  pomiędzy ulicami Krośnieńską i Plażową oraz w rejonie kładki. Inwestycja obejmuje również stworzenie miejsc wypoczynku i rekreacji poprzez m.in. montaż małej architektury, wykonanie nasadzeń zieleni niskiej, renowację trawników, wykonanie łąki kwietnej, zakończenie prac wiosną);
  • dosadzenie nad brzegami Kanału Bydgoskiego ponad 100 nowych drzew (lip, brzóz, jabłoni, śliw, ozdobnych,  oraz 250 krzewów (tawuły, berberysy, rokitniki, tarniny, nasadzenia finalizowane będą wiosną);
  • budowa pszczółkowego placu zabaw na Okolu (z urządzeniami zabawowymi nawiązującymi do otaczającej teren przyrody, roślin znajdujących się nad Kanałem. Wygląd i wyposażenie placu ma pomagać lepiej zrozumieć ważną rolę pszczół w ekosystemie. I etap zadania zakończony. W związku z uzyskanym dofinansowaniem z PFRON zostanie zrealizowany etap II – m.in. plac zabaw dla dzieci młodszych, ścieżki, ławki, kosze na śmieci);
  • umocnienie brzegów po stronie Wilczaka (zadanie zakończone);
  • budowa boiska do gry w bule  oraz tyrolki – czyli zjazdu linowego przy Czarnej Drodze (przetargi);
  • dostarczenie mobilnej sceny na potrzeby imprez plenerowych (konstrukcja odebrana przez Muzeum Kanału Bydgoskiego).

Unikatowy zabytek

Stary Kanał Bydgoski to zachowany do dziś odcinek sztucznej drogi wodnej wybudowanej w latach 1773 – 1774. Koncepcja budowy połączenia wodnego Brdy i Noteci przecinającego linię wododziału powstała za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku jeden z najwybitniejszych kartografów Franciszek Florian Czaki opracował projekt kanału Brda-Noteć. Z uwagi na I rozbiór Polski, który nastąpił w 1772 r., prace nad projektem zostały wstrzymane. Koncepcje połączenia rzeki Brdy i Noteci przejął i zrealizował król pruski Fryderyk II na podstawie projektu powstałego również w 1772r. autorstwa Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Prace budowlane, którymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały od wiosny 1773r. do połowy września 1774r. W tym czasie powstał kanał długości 26,7 km z 10 drewnianymi śluzami. Pracujemy nad uznaniem Kanału Bydgoskiego za pomnik historii. To niezbędny krok, który pozwoli następnie starać się o wpis na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Więcej informacji na ten temat znajduje się w tekście "Kanał Bydgoski - walczymy o godny status i pieniądze".





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies