logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nielegalny strajk pracowników MZK – najważniejsze pytania i odpowiedzi



Poniżej znajduje się także schemat komunikacji zastępczej oraz linki do rozkładów jazdy. 

List otwarty prezydenta Rafała Bruskiego do strajkujących pracowników MZK.

Między kim, a kim jest spór?
Spór jest między pracownikami spółki MZK, a Zarządem spółki MZK.

Dlaczego Miasto nazywa strajk „nielegalnym”?
Szanujemy prawo do strajku, ale zgodnie z ustawami krajowymi powinny być m.in. mediacje lub strajk ostrzegawczy. Nie można blokować firmy działającej na rzecz mieszkańców, bez dochowania procedur wynikających z prawa krajowego. W przeszłości stosując przepisy i działając legalnie zawarto porozumienie przy udziale zewnętrznego mediatora. Całkowite zatrzymanie komunikacji jest nielegalne i nie pozwoliło na czas zmniejszyć niedogodności dla mieszkańców.

Czego domaga się załoga MZK?
Główne postulaty to:
- wzrost wynagrodzenia dla załogi MZK 1000 zł brutto miesięcznie na osobę
- coroczny wzrost wynagrodzenia o wskaźnik inflacji GUS.
Postulaty nie zostały złożone na piśmie, a przekazane dopiero na spotkaniu, na które Prezydent Miasta zaprosił przedstawicieli załogi do Ratusza. Od rana 24 czerwca 2022r. były przekazywane za pośrednictwem mediów.

Ile średnio zarabiają kierowcy i motorniczowie w MZK?

Średnie zarobi w MZK wynoszą:
- Kierowcy autobusów: 5.347,43 zł (kwota brutto- średnia miesięczna w zł za okres od stycznia do maja 2022r.)
- Motorniczowie: 5.484,94 zł (kwota brutto- średnia miesięczna w zł za okres od stycznia do maja 2022r.)

Czy w przeszłości zawierane było porozumienie dotyczące wynagrodzenia pracowników?

Tak, w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Spółki, Związkami Zawodowymi i Miastem przy udziale zewnętrznego mediatora, w którym określono zasady ustalenia stawek jednostkowych od 2023 roku. Te ustalenia i warunki są realizowane. Protokół z uzgodnień znajduje się TUTAJ. 

Kiedy strajk się skończy? Jak długo może funkcjonować komunikacja zastępcza?
Decyzja o tym, kiedy strajk się skończy należy do organizatorów niezapowiedzianego strajku z pominięciem przepisów prawa krajowego. Komunikacja zastępcza będzie kursowała tak długo jak to będzie konieczne i będzie stopniowo wzmacniana. Komunikacja zastępcza jest finansowana z pieniędzy, które dotychczas wypłacane były MZK za realizowaną usługę, a obecnie nie są i nie będą mogły być zapłacone – bo pieniądze, których MZK nie otrzyma ze względu na nierealizowanie usługi to ok. 400 tysięcy zł dziennie.

Co z biletami miesięcznymi za okres niepełnej realizacji usługi?
Każdy kto wykupił bilet miesięczny może go zwrócić i otrzymać zwrot środków proporcjonalny do liczby dni niewykorzystanych w miesiącu.

Czy mając miesięczny na jedną linię – mogę korzystać z wszystkich linii zastępczych?
Tak. Mając dotychczasowy bilet miesięczny na 1 linię można korzystać z niego na wszystkich liniach zastępczych.

Czy Miasto wystarczająco finansuje MZK? Czy cena paliwa ma wpływ na pieniądze dla MZK?
MZK obsługuje wszystkie linie tramwajowe oraz 75% linii autobusowych. Obecnie stawka za 1 przejechany wozokilometr dla MZK wynosi 8,52 zł netto za autobus przegubowy i 7,65 zł netto za autobus krótki. Miasto (Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej) płaci za każdy dzień ok. 400 tysięcy zł.
Dla przykładu Firma Irex Trans otrzymuje 7,53 zł netto za autobus przegubowy i średnio 6,63 zł za autobus krótki. MZK otrzymuje więcej od prywatnego podmiotu odpowiednio o 13% i 15%. Irex Trans obsługuje 25% linii autobusowych. Wygrał przetarg składając lepszą ofertę od MZK.
W ramach posiadanych pieniędzy zadaniem Zarządu jest zarządzać spółką. Prezes Andrzej Wadyński, który 27 czerwca br. złożył rezygnację wybrany został za wiedzą związków zawodowych.

Czy Miasto wystarczająco finansuje komunikację publiczną

Rok   
Wydatki łącznie na transport publiczny
Wpływy z biletów, w tym dotacje z gmin za linie podmiejskie   Dopłata z budżetu miasta
2017176,6 mln zł 78,9 mln zł 97,7 mln zł
2018179,4 mln zł 77,1 mln zł 102,3 mln zł
2019185,2 mln zł 78,3 mln zł 106,9 mln zł
2020188,9 mln zł 55,4 mln zł 133,5 mln zł
2021191,2 mln zł 55,7 mln zł 133,5 mln zł
2022

stan na V 2022

206,6 mln zł

68,0 mln zł 138,6 mln zł

Dlaczego Miasto nie ma pieniędzy na podwyżki dla kierowców i motorniczych?
Mimo drastycznie gorszej sytuacji finansowej Miasta w wyniku decyzji rządu (obniżenie dochodów z powodu zmian w prawie podatkowych, wzrost wydatków na edukację, podwyżki cen prądu, podwyżki cen ropy) każdego roku Miasto dokłada więcej pieniędzy do komunikacji publicznej. W 2022r. będzie to ponad 138 mln zł. W 2022r. Miasto Bydgoszcz będzie miało ujemną nadwyżkę operacyjną – deficyt (pieniądze własne po uwzględnieniu dochodów i wydatków bieżących). Niezależni eksperci negatywnie ocenili perspektywę sytuacji finansowej miasta. Zarówno NBP, jak i Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wskazują na duże problemy finansowe samorządów. MZK obecnie otrzymuje ok. 15% więcej pieniędzy za każdy wozokilometr niż wybrana w przetargu prywatna firma.

Ile kosztowałby bilet, gdyby miasto nie finansowało komunikacji z budżetu miasta?
W celu pokrycia kosztów transportu bez dofinansowania z budżetu Miasta cena biletów musiałby wzrosnąć o 303,8% (przy zachowania obecnej struktury ulg).
Przykłady cen

  • Bilet jednorazowy normalny aktualnie 3,80 musiałby kosztować 11,60 zł
  • Bilet czasowy 20-minutowy aktualnie 3 zł musiałby kosztować 9,10 zł
  • Bilet czasowy 1-godzinny aktualnie 4,80 zł musiałby kosztować 14,60 zł
  • Bilet okresowy imienny sieciowy 1 strefa aktualnie 108 zł musiałby kosztować 328 zł
  • Bilet okresowy na okaziciela 1+2 strefa aktualnie 148 zł po podwyżce 450 zł
  • Bilet uczniowski aktualnie 10 zł po podwyżce 30,40 zł
  • Bilet uczniowski roczny aktualnie 100 zł po podwyżce 304 zł

Czy istnieją inne firmy zajmujące się obsługą autobusów i tramwajów?
Tak. W Bydgoszcz usługę wykonuje na co dzień firma Irex Trans. Obsługuje ona także linie zastępcze. W Polsce jest kilka takich firm.

Czy standard autobusów prywatnego przewoźnika może być inny od MZK?
Musi być dokładnie taki sam jak MZK. To wymogi postępowania przetargowego. Za każde uchybienie mogą być naliczane kary. Skargi mieszkańców jeśli były zgłaszane dotyczyły zarówno taboru MZK jak i prywatnego przewoźnika.

Czy cena biletów ma wpływ na wynagrodzenia kierowców i motorniczych?
Dochody z biletów pokrywają zaledwie 39% wydatków na komunikację publiczną. Wzrost cen biletów na początku roku nie pokrywa nawet wzrostu cen prądu, które Miasto Bydgoszcz musi płacić państwowym monopolistą. Wynagrodzenie kierowców i motorniczych określa sama spółka (Zarząd) w ramach pieniędzy płaconych przez Miasto (ZDMiKP) za wykonywaną usługę. MZK otrzymuje za każdy wozokilometr ok. 15% więcej środków niż prywatny przewoźnik.

W jaki sposób strajk wpłynie na sytuację finansową spółki?
Za każdy dzień MZK otrzymywało wynagrodzenie ok. 400 tysięcy złotych. Każdy dzień bez pracy MZK to strata dla spółki ok. w tej kwocie. Dodatkowo spółka w przypadku braku realizacji usługi zgodnie z umową, która jest znana również związkom zawodowym, powinna zapłacić karę w wysokości 50% wartości wozokilometrów, których nie zrealizowała. Brak wykonywania usługi jest działaniem na szkodę spółki.

Kto wybiera Prezesa MZK?
Prezesa wybiera Rada Nadzorcza spółki. Dotychczasowy Prezes wybrany został w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi. Po rezygnacji dotychczasowego prezesa, Prezydent Miasta zapowiedział rozpisanie konkursu na prezesa spółki.

Czy Miasto planuje likwidacje spółki MZK?
Miasto nie planuje likwidacji spółki. Miasto chce płacić spółce pieniądze na takich samych zasadach jak dotychczas. Osoby, które zorganizowały strajk działają na szkodę spółki i mogą przyczynić się do jej upadku, gdy będzie niewypłacalna. Miasto Bydgoszcz (ZDMiKP) reguluje (wypłaca) wszystkie zobowiązania wobec spółki MZK.

TYMCZASOWA KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA W BYDGOSZCZY

W związku ze strajkiem pracowników Miejskich Zakładów Komunikacyjnych od dnia 25.06.2022r. (sobota) wszystkie standardowo kursujące linie autobusowe i tramwajowe zostały zawieszone. Wprowadzono  awaryjny układ komunikacji dla całego miasta oparty o dostępne zasoby taborowe.

Na czas awaryjnej organizacji nie przewiduje się obsługi komunikacyjnej następujących rejonów: Myślęcinka i Podkowy, Portu Lotniczego,os. Zawisza, wszystkich linii międzygminnych, ul. Cmentarnej, ul. Kamiennej, osiedla Eskulapa.

Uruchomione tymczasowe linie autobusowej komunikacji zastępczej:

linia Z-1 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Rekinowa – Kolbego – Grunwaldzka – Rondo Grunwaldzkie – Focha – Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Rondo Fordońskie – Fordońska – Kaliskiego – Akademicka – Andersa – Łoskoń.

linia Z-2 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

  Błonie – Szubińska – Piękna – Solskiego – Rondo Kujawskie – Wojska Polskiego – Rondo Toruńskie – Rondo Fordońskie – Fordońska – Rejewskiego - Akademicka – Korfantego – Twardzickiego – Pelplińska – Tatrzańskie.

linia Z-3 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Las Gdański – Gdańska – Rondo Jagiellonów – Jagiellońska – Rondo Fordońskie – Rondo Toruńskie – Bełzy (powrót Bełzy, Spokojną, Toruńską) – Szpitalna – Glinki BFM,


linia Z-4 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Kapuściska – Wojska Polskiego – Rondo Kujawskie – Kujawska – Rondo Bernardyńskie – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Focha – Rondo Grunwaldzkie.

linia Z-5 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ
Błonie – Szubińska – Plac Poznański – Kruszwicka – Rondo Grunwaldzkie – Focha - Królowej Jadwigi – Mazowiecka – Pomorska – Śniadeckich – Gdańska – (powrót jak ul.: Świętojańska – Hetmańska – Warszawska – Dw. Główny – Dworcowa) – Mickiewicza – Pl. Weyssenhoffa – Powstańców Wielkopolskich – Gajowa – Głowackiego – Bałtycka – Fordońska – Bydgoska – Nad Wisłą

 


linia Z-6Vsprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Bielawy (pętla) – Chodkiewicza – Gdańska – Rondo Jagiellonów – Bernardyńska – Rondo Bernardyńskie – Toruńska – Rondo Toruńskie – Toruńska – Stomil – Hutnicza – Łęgnowo,

linia Z-7 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Piaski – Smukalska – Saperów – Żeglarska - Dworzec PKP (powrót Z. Augusta-Pileckiego)– Śniadeckich (powrót: Pl. Weyssenhoffa – Mickiewicza – Świętojańska – Hetmańska) – 3 Maja – Rondo Jagiellonów.

linia Z-8 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Dworzec Główny – Królowej Jadwigi – Rondo Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Flisacka – Mińska – Kruszyńska – Podmiejska – Srebrna – Niklowa.



linia Z-9 
sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Rondo Jagiellonów – Rondo Bernardyńskie – Wały Jagiellońskie – Plac Poznański – Kruszwicka – Rondo Grunwaldzkie – Nakielska – Belma.



linia Z-10 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Wyścigowa - Fordońska – Sporna – Toruńska - Stomil – Toruńska – Plątnowska – Nowotoruńska – Spółdzielcza (powrót Świetlicowa) – Łęgnowo – Hutnicza – Nowotoruńska - Szczerby – Kapuściska.

linia Z-11 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Rondo Toruńskie – Toruńska – Nowotoruńska – Kielecka – Smoleńska – Objazdowa – Nowotoruńska – Hutnicza – Łęgnowo – teren byłego Zachemu (po trasie 59) - Kapuściska.

linia Z-52 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

(po trasie linii nr 52): Błonie – Szubińska – Pl. Poznański – Wały Jagiellońskie – Rondo Bernardyńskie – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta – Al. Ossolińskich (powrót ul. Paderewskiego – Staszica) – Pl. Weyssenhoffa – Rondo Wielkopolskie – Ogińskiego – Sułkowskiego – Leśne.

linia Z-58 (po trasie linii nr 58) sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Plac Kościeleckich – Rondo Bernardyńskie – Wały Jagiellońskie – Plac Poznański – Kruszwicka – Rondo Grunwaldzkie – Grunwaldzka – Nad Torem – Siedlecka - Koronowska – Opławiec – Smukała.



linia Z-64 (po trasie linii nr 64) sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Barwna – Władysława IV – Szubińska – Żwirki i Wigury – Inowrocławska – Brzozowa – Kujawska – Rondo Kujawskie – Kujawska – Rondo Bernardyńskie – Bernardyńska – Rondo Jagiellonów – 3 Maja – Markwarta (powrót Al. Ossolińskich – Pl. Weyssenhoffa – Paderewskiego – Staszica) – Rondo Ossolińskich – pl. Weysenhoffa – Powstańców Wlkp. - Wyszyńskiego – Skłodowskiej-Curie – Bałtycka - Fordońska - Przemysłowa.


 
linia Z-68 (po trasie linii nr 68) sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Leśne – Sułkowskiego – Ogińskiego – Powstańców Wielkopolskich – Wyszyńskiego – Rondo Fordońskie – Rondo Toruńskie – Ujejskiego (zjazd Zdobywców Wału Pomorskiego) – Wojska Polskiego – Magnuszewska – Glinki – Exploseum.



linia Z-74 sprawdź rozkład jazdy TUTAJ

Wyścigowa – Fordońska – IKEA - Łowicka – Witebska – Wyszogrodzka – Fordońska – Brzechwy – Skarżyńskiego – Pelplińska – Tatrzańskie.