logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Wspieraj Seniorów




W Polsce tysiące osób starszych każdego dnia doświadcza samotności – nie tej chwilowej, ale tej długotrwałej, bolesnej i niezrozumianej. Kampania bydgoskiego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej „Osamotnienie – ból, którego nikt nie rozumie” powstała po to, by przerwać milczenie wokół tego zjawiska i pomóc seniorom odzyskać poczucie bliskości, godności i sensu.


Starzenie się to naturalny proces, który niesie ze sobą wiele zmian – zarówno fizycznych, jak i psychicznych oraz społecznych. Jednym z najczęściej występujących, a zarazem najmniej zauważanych problemów wśród osób starszych jest osamotnienie. To ciche, ale głęboko dotkliwe doświadczenie, które może prowadzić do poważnych konsekwencji dla zdrowia psychicznego i fizycznego.

Kampania profilaktyczno-edukacyjna „Osamotnienie – ból, którego nikt nie rozumie” ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem samotności wśród seniorów, a także edukowanie samych osób starszych, ich rodzin oraz opiekunów w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i radzenia sobie z izolacją społeczną.

Organizatorzy chcą również zwrócić szczególną uwagę na dramatyczny stan zdrowia psychicznego wśród osób starszych, w kontekście dużej liczby prób samobójczych i samobójstw. Dane pochodzące z raportu  Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym, opublikowane przez Ministerstwo Zdrowia (na podstawie danych KGP na dzień 17 stycznia 2025 roku) wskazują, że wśród Seniorów jest dużo więcej samobójstw niż prób samobójczych. Dla przykładu: w roku 2024 wśród osób w wieku 65+ liczba samobójstw wyniosła 996 (w całej populacji 4845 osób), a liczba prób samobójczych 540 (w całej populacji 10135 osób).        

- W nadchodzącej kampanii będziemy także mówić o możliwych formach przemocy domowej, doświadczanej przez Seniorów. Fakt izolacji, zaniedbywania, niezaspokajania potrzeb biologicznych i psychicznych, czy pozostawiania osoby w podeszłym wieku bez należytej opieki bezsprzecznie powoduje jej cierpienie. Seniorzy w listach pożegnalnych często informują o swoim osamotnieniu, braku sensu życia i dojmującej pustce. Jednym z głównych powodów osamotnienia wśród Seniorów (należy rozróżnić pojęcie "osamotnienia" od pojęcia "samotności") jest postępująca izolacja społeczna i brak satysfakcjonujących relacji międzyludzkich. Do takiej sytuacji przyczyniamy się w równej mierze my wszyscy, bowiem w natłoku własnych spraw nie zauważamy drugiego człowieka, nie odpowiadamy na jego potrzeby, nie reagujemy na ciche wołanie o pomoc – mówi rzeczniczka prasowa Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bydgoszczy, Marta Frankowska. 

Harmonogram działań związanych z kampanią w 2025 roku:

- w październiku i listopadzie - publikacja plakatów w tramwajach MZK w Bydgoszczy,

- od października do grudnia - rozpowszechnianie (także przez kierowców Radio Taxi Komfort) ulotek informacyjnych,

- od  27 października do 3 listopada - publikacja plakatu na cyfrowych tablicach informacji pasażerskiej (na przystankach komunikacji miejskiej),

- od października do grudnia - publikacja plakatów na terenie Działów MOPS, w Centrach Seniorów, w wybranych placówkach ochrony zdrowia, bibliotekach i innych instytucjach użyteczności publicznej,

- publikacja na platformie e-dziennika materiałów informacyjnych w ramach kampanii (za pośrednictwem pracowników Referatu Strategii i Jakości Edukacji Wydziału Edukacji i Sportu UM),

- od października do grudnia - dystrybucja kieszonkowych kalendarzyków, zwracających uwagę na charakter prowadzonej akcji.

Szczegółowe informacje dotyczące kampanii dostępne są TUTAJ.