W Bydgoszczy trwa XIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego. Konkurs organizowany jest przez Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, we współpracy z Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego oraz Filharmonią Pomorską im. I. J. Paderewskiego. To prestiżowe wydarzenie gromadzi najzdolniejszych młodych pianistów z całego świata, stanowiąc ważny punkt na mapie międzynarodowych konkursów muzycznych. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w roku 1961, a od 1998 roku Konkurs Paderewskiego odbywa się co trzy lata. Celem konkursu jest uczczenie pamięci wybitnego pianisty, kompozytora, polityka Ignacego Jana Paderewskiego oraz promocja młodych pianistów i polskiej kultury na świecie. W konkursie mogą brać udział pianiści wszystkich narodowości w wieku 18-32 lata. Przesłuchania eliminacyjne do XIII Konkursu Paderewskiego odbyły się w maju i czerwcu br. w następujących miastach: Warszawie, Seulu, Tokio, Szanghaju, Nowym Jorku, Wiedniu i Sacile (Włochy).

W poniedziałek (17.11) w ratuszu z jury XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego, spotkał się prezydent Rafał Bruski. - Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego to szlachetna rywalizacja pod okiem wybitnych specjalistów i jednocześnie ważna droga w stronę wielkiej kariery muzycznej. Bydgoszcz jako Miasto Muzyki UNESCO to miejsce, gdzie muzyka nie tylko brzmi, ale żyje w codziennym rytmie miasta. Nowo powstały kampus Akademii Muzycznej, w którym również odbywa się konkurs, to nie tylko nowoczesna przestrzeń edukacyjna, ale przede wszystkim miejsce, gdzie młodzi artyści rozwijają swoje talenty. To inwestycja w przyszłość muzyki, która wzbogaca życie kulturalne miasta i oferuje mieszkańcom niezapomniane wrażenia artystyczne – mówił podczas spotkania Prezydent Rafał Bruski.

Tegoroczne jury konkursu pianistycznego im. I. J. Paderewskiego to: Piotr Paleczny (Polska) – przewodniczący/ Dyrektor Artystyczny XIII konkursu, Akemi Alink (Japonia), Philippe Giusiano (Francja), Jan Jiracek von Arnim (Niemcy), Olga Kern (Rosja), Alexander Kobrin (Rosja), Ronan O’Hora (Wielka Brytania), Ewa Pobłocka (Polska), Paweł Wakarecy (Polska) oraz Adam Kośmieja (Polska) – sekretarz jury.
W niedzielę, 16 listopada jury konkursu, podało nazwiska półfinalistów. Do kolejnego etapu przeszli: Michał Oleszak, Julie Haismann, Shuhei Aoshima, Jiyoung Kim, Hyunjin Roh, Takuma Onodera, Ivan Shemchuk, Pin-Hong Lin, Elia Cecino, Tsuzumi Namikawa. We wtorek, 18 listopada w Filharmonii Pomorskiej rozpoczną się półfinały, w których zagra dziesięciu pianistów. Zwycięzców XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego poznamy w niedzielę, 22 listopada br. Za najlepsze wykonanie sonaty klasycznej uczestnik konkursu otrzyma Nagrodę Prezydenta w wysokości 1 tys. euro.

Warto wiedzieć:
Towarzystwo Muzyczne w Bydgoszczy powstało krótko po odzyskaniu niepodległości, w 1922 r. Jego powołanie przez grono muzyków i melomanów było wyrazem dążenia społeczeństwa polskiego do ożywienia i rozwoju życia muzycznego w Bydgoszczy po I wojnie światowej. W 1925 r. pianista Zygmunt Lisicki organizuje Miejski Instytut Muzyczny, który po dwóch latach przeobraża się w Miejskie Konserwatorium Muzyczne. Kierowane przez Zdzisława, potem Irenę Jahnke, Konserwatorium osiągnęło bardzo wysoki poziom i stanowiło centrum życia muzycznego ówczesnej Bydgoszczy. Wokół Towarzystwa Muzycznego skupili się wybitni pedagodzy Konserwatorium (Alfons i Edmund Rösler, Zdzisława i Halina Wojciechowskie, Jerzy Stefan, Felicja Krysiewiczowa), którzy znacznie przyczynili się do rozwoju kultury muzycznej Bydgoszczy i regionu. Po II wojnie światowej Towarzystwo postawiło sobie za cel stworzenie zawodowej orkiestry symfonicznej. Powołana została do życia z okazji 600-lecia Bydgoszczy (1946) i przyjęła nazwę Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej Towarzystwa Muzycznego. Jej pierwszym dyrygentem był Arnold Rezler. 1 stycznia 1953 r. została przemianowana na Państwową Filharmonię Pomorską. Równocześnie działacze Towarzystwa wspomagali starania o budowę gmachu Filharmonii. W 1955 r., na wniosek Felicji Krysiewiczowej, pedagoga śpiewu, Towarzystwo Muzyczne organizuje Studio Operowe, zaczątek sceny muzycznej. Po czterech latach działalności zostaje przeobrażone w Teatr Muzyczny Opery i Operetki w Bydgoszczy, a w 1960 r. upaństwowiony. Towarzystwo tworzy Studium Muzyczne w randze szkoły średniej i podyplomowej (1960). W 1986 r. Towarzystwo przyjmuje imię I. J. Paderewskiego i celem statutowym staje się dbanie o imię wielkiego Polaka, propagowanie jego muzyki i idei. Obecnie (kadencja 2022-2025) prezesem Zarządu jest prof. dr hab. Jerzy Kaszuba.














Zapraszamy na oficjalny portal turystyczny Bydgoszczy
