
Projektanci nowej linii będą bazować na koncepcji, którą wcześniej poddaliśmy konsultacjom społecznym. Zakłada ona budowę torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim. Realizacja tej inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Umożliwi również sprawny dojazd do obiektów zlokalizowanych przy ulicy Chodkiewicza, takich jak: Wojewódzki Szpital Dziecięcy, Wojewódzka Komenda Policji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz nowego kampusu Akademii Muzycznej. Torowisko o długości 1,6 km zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami ul. Wyszyńskiego. Na Bielawach konieczne będzie też wybudowanie nowego odcinka ul. Chodkiewicza pomiędzy ulicami Wybickiego i Wyszyńskiego oraz przebudowa pętli tramwajowej. Torowisko na ul. Wyszyńskiego również zostanie zaprojektowane jako zielone z odkrytymi szynami. Największym wyzwaniem będzie jednak wpięcie torów do węzła na rondzie Fordońskim. Ten zakres znalazł się w zleconej wcześniej do przygotowania koncepcji przebudowy mostu Pomorskiego.
Prace nad dokumentacją nowej linii wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zajmą około 2 lat. Dodatkowo ZDMIKP uwzględnił możliwość powierzenia zwycięskiej pracowni nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót budowlanych.
Wkrótce przetarg na kolejny projekt
Wkrótce ogłoszone zostanie też postępowanie związane z zaprojektowaniem torowiska łączącego ulicę Gdańską z pętlą przy ul. Rycerskiej. Koncepcja, która została skonsultowana z mieszkańcami i została wybrana do realizacji zakłada stworzenie dwutorowej linii tramwajowej, która skróci podróż środkami transportu publicznego z północnej części miasta do Śródmieścia. Dodatkowo przyczyni się do skróceniu czasu dojazdu do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, a także do rewitalizacji osiedla Bocianowo. Tory mają zostać ułożone na ul. Nowoświeckiej – nową ulicę wytyczoną do obsługi powstającego osiedla w północnej części Bocianowa oraz Chocimskiej. Tramwaj zlokalizowany byłby w osi jezdni (podobnie jak na Chodkiewicza). Takie rozwiązanie jest spójne z uchwalonym wcześniej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Budowa obu tras stworzy szereg nowych możliwości w połączeniu bydgoskich osiedli liniami tramwajowymi i dodatkowo znacznie poprawi elastyczność sieci w przypadku zamknięcia jednego ze śródmiejskich odcinków np. na czas remontu, przebudowy, wypadku. Stworzenie takiej trasy rekomendowali m.in. przedstawiciele miejskich stowarzyszeń promujących transport publiczny.
Tramwajowe priorytety
W obecnej perspektywie unijne fundusze w pierwszej kolejności wykorzystamy na następujące zadania tramwajowe:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (przygotowania do przetargu na budowę),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- rozbudowa pętli Las Gdański (przetarg na prace budowlane).