logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nadjeżdża IV generacja Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.




Ogłosiliśmy przetarg na Bydgoski Rower Aglomeracyjny w nowej formule. Najważniejsze zmiany to koniec stacji dokujących, nowe rowery i możliwość wypożyczenia jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. W takiej formie BRA ma funkcjonować w latach 2026-29.


Wspólnie z bydgoskim środowiskiem rowerowym wypracowaliśmy główne założenia nowego systemu, a w przyszłym sezonie mieszkańcy będą mogli przesiąść się na rowery czwartej generacji. Rozwiązanie opiera się na zwiększeniu liczby miejsc do wypożyczenia (tzw. stacji wirtualnych). Na terenie miasta będzie funkcjonować 70 stacji dla 560 standardowych rowerów i 140 ze wspomaganiem elektrycznym.

Przygotowywane zamówienie będzie realizowane z możliwością jego rozszerzenia o dodatkowe stacje (30 sztuk) oraz rowery (100 standardowych i 50 elektrycznych). Nowy system umożliwi dołączenie chętnych do współpracy gmin ościennych. Nowe rowery będą wyposażone w nadajnik GPS oraz mechanizm blokowania, dzięki czemu nie będzie już konieczności wypinania ich ze stacji (wszystko będzie na rowerze), a wypożyczenie będzie umożliwiała aplikacja. Część jednośladów będzie posiadała również  napęd elektryczny.

Wstępnie szacujemy, że wdrożenie i funkcjonowanie nowego Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego będzie kosztowało od 4 do 5 mln zł rocznie. Umowa ma zostać podpisana na cztery lata. Dzięki temu miasto, zamiast kupować rowery i infrastrukturę, nabędzie prawo do korzystania z nich według własnych potrzeb bez ponoszenia kosztów konserwacji, przechowywania i parkowania roweru.

W tym sezonie w systemie BRA zarejestrowanych jest prawie 8 tysięcy użytkowników, którzy korzystać mogą z 62 samoobsługowych stacji. Największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP oraz na ul. Wojska Polskiego/Al. L. Kaczyńskiego. Konsekwentnie rozbudowujemy też rowerową infrastrukturę. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.