
Bydgoski Uczniowski Budżet Obywatelski (BUBO) to pilotażowy projekt, który realizowany był w bydgoskich szkołach ponadpodstawowych. Jego celem jest aktywizacja młodzieży poprzez umożliwienie im decydowania o przeznaczeniu środków finansowych w wysokości 3 tys. zł na inicjatywy wzbogacające życie szkoły.
- Gratuluje zgłoszonych i zrealizowanych pomysłów. Dziękuje też wszystkim koordynatorom w szkołach, a szczególności z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych, którzy podjęli się wprowadzenia pomysłu w życie. Partycypacja w mieście Bydgoszczy jest bardzo ważna. Chcemy , by mieszkanki i mieszkańcy włączyli się w to, co dzieje się w naszym mieście. Cieszę się, że teraz młodzież włącza się w to na poziomie swoich szkół - mówi Iwona Waszkiewicz, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy.
W szkołach, które przystąpiły do pilotażowej edycji BUBO najpierw uczniowie zgłaszali pomysły, które później poddawane były weryfikacji. Po ich akceptacji następował proces promocji pomysłów w społeczności szkolnej, a następnie głosowanie. Zwycięskie projekty otrzymały wsparcie z miejskiego budżetu i wdrażane były w życie.
Wśród zwycięskich pomysłów były m.in. strefy relaksacyjne, które pojawiły się w VI LO, V LO, VI LO, XII LO, Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych, Zespole Szkół Mechanicznych nr 2, czy Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich. Nowe ławki na korytarzach stanęły m.in. w VII i VIII LO. Uczniowie Zespołu Szkół nr 1 im. Bartłomieja z Bydgoszczy wybrali dwa projekty: rolety w sali gimnastycznej i bezpieczną szatnię z szafkami na klucz. Podobne szafki stanęły też w innych szkołach.
Jak podkreślają organizatorzy I edycja BUBO zakończyła się sukcesem i już wiadomo, że inicjatywna będzie kontynuowana.
Podczas spotkania w Młynach Rothera ogłoszono również nowe inicjatywny "Grantów dla Młodych" oraz tytuł "Młody Ambasador Partycypacji Społecznej". To wyróżnienia dla tych, którzy swoją postawą promują aktywność obywatelską i zaangażowanie społeczne.
Młodzież miała też okazję zapoznać się z założeniami Urban Lab. Do nich należą: stworzenie przestrzeni sprzyjającej dialogowi i współpracy, integracja środowisk, aktywne włączanie młodych, stworzenie innowacyjnych sposobów zarządzania miastem, czy umożliwienie testowania konkretnych rozwiązań.
- Będziemy chcieli dowiedzieć się, czego chcą młodzi ludzie. Na podstawie tej diagnozy tworzyć będziemy program. Co będzie możliwe do realizacji postaramy się włączyć do naszych działań - dodaje Iwona Waszkiewicz.