
Zbliżające się stulecie prapremiery „Króla Rogera” skłania do upamiętnienia rocznicy obecności tej współczesnej opery na scenach całego świata. Muzyka Karola Szymanowskiego łączy w sobie cechy opery, dramatu muzycznego i misterium (oratorium). Dzieło Szymanowskiego podbiło najsłynniejsze sceny i pozostaje najbardziej znanym polskim utworem operowym. Wyzwanie zmierzenia się z materią muzyczną oraz tematyką przedstawioną w libretcie Jarosława Iwaszkiewicza skłaniają twórców światowego formatu do realizacji dzieła. W historii bydgoskiej Opery „Król Roger” wystawiony zostanie po raz pierwszy, w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Nowa bydgoska inscenizacja w reżyserii i choreografii Roberta Bondary pokaże dramat władcy, który – mając wszystko – staje wobec najtrudniejszego pytania: Kim naprawdę jestem i dokąd zmierzam? Historia tytułowego króla Rogera to nie tylko opowieść o władzy i religii, ale przede wszystkim o człowieku uwięzionym w ramach narzuconych przez świat różnych zależności oraz o sile, która te ramy burzy. W życie bohatera wkracza Pasterz – wielowymiarowa postać, która nie tylko wstrząśnie królestwem, lecz stanie się też zwierciadłem wewnętrznych pragnień i lęków Rogera. Sceniczna wizja Roberta Bondary połączy monumentalność z intymnością, tworząc spektakl, który rozgrywa się jednocześnie na płaszczyźnie przemian społeczno-politycznych, jak i we wnętrzu człowieka. To podróż przez porządek i chaos, rozpad i odrodzenie – aż po pytanie, czy prawdziwa wolność jest możliwa. I chociaż akcja „Króla Rogera” rozgrywa się gdzieś na szczytach władzy, to jak podkreśla Robert Bondara – każdy z nas w postaci tytułowego bohatera może odnaleźć własne pragnienia i niepokoje. „Król Roger” – opera, która porusza, wstrząsa i zostaje w pamięci już w listopadzie w Operze Nova. Premiera 8 listopada, pierwsze popremierowe spektakle: 9, 11 i 12 listopada 2025 r.
W ostatni weekend listopada (28-30.11) miłośnicy opery będą mogli zobaczyć „Dziadka do orzechów”. Pierwsze powojenne polskie wystawienie Dziadka do orzechów w choreografii Rajmunda Sobiesiaka miało miejsce w Bydgoszczy 10 kwietnia 1958 r. Było to ważne, wręcz historyczne wydarzenie w historii bydgoskiego teatru muzycznego: pierwsze samodzielne, pełnospektaklowe przedstawienie baletowe Studia Operowego. Następnie na afiszu bydgoskiej Opery balet ten pojawił się w 1986 r. (choreografia: Przemysław Śliwa) i grany był na scenie Teatru Polskiego kilkanaście lat. Obecna realizacja w choreografii prawdziwej gwiazdy baletu, wybitnego tancerza i choreografa Paula Chalmera, jest imponująca.
I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego
Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią 2025 w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Od 16 do 23 listopada 2025 r. Opera Nova zaprasza na I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego. W jury zasiądą największe autorytety polskiej wokalistyki - artyści, którzy swój kunszt potwierdzili na największych scenach operowych świata. Prestiżowy konkurs, w którym mogą wziąć udział śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości, składać się będzie z trzech etapów i finału z orkiestrą. Najpierw jednak wydarzenie zainauguruje koncert z udziałem gwiazd - Agnieszka Rehlis, Ewa Vesin, Tadeusz Szlenkier, Artur Ruciński, Rafał Siwek - oraz chóru i orkiestry Opery Nova.
Bilety na listopadowy repertuar dostępne są TUTAJ.