
W czerwcu (5-8.06) opera zaprasza widzów na operetkę w trzech aktach „Wesoła Wdówka” w reżyserii Jerzy Jan Połońskiego. Libretto Wesołej wdówki Viktor Léon i Leo Stein oparli na komedii Henri Meilhaca L'attaché d'ambassade (Attaché ambasady). Od wiedeńskiej premiery w 1905 roku spektakl cieszy się niesłabnącym międzynarodowym powodzeniem, czego dowodzą jej liczne nowe realizacje. Hanna Glawari, zamożna młoda wdowa, zamieszkuje w dotkniętej biedą bałkańskiej prowincji Pontevedro. Ambasador Baron Zeta chciałby, aby kobieta ponownie wyszła za mąż za Pontevedrczyka, a nie Francuza, dzięki czemu jej majątek pozostanie w kraju i uratuje region przed ruiną. Oczywistym wyborem wydaje się być hrabia Daniło, jest jednak pewien problem. Byli już oni kiedyś w związku, a Daniło jest zbyt dumny, by poślubić Hannę dla pieniędzy. Nieporozumienia i intrygi nawarstwiają się, gdy na jaw wychodzi romans Walentyny (żony barona Zety) z Francuzem, Camille de Rosillon, zaś Hanna próbuje uratować reputację mężatki. Jak skończy się ta historia?
W połowie czerwca (13-15.06) miłośnicy opery będą mogli zobaczyć balet w dwóch aktach „Carmen”. „Carmen”, dzięki pełnemu namiętności dramatowi na podstawie noweli Prospera Meriméego i muzyce jednej z najsłynniejszych oper, do dziś rozpala emocje. Aby sprostać wyzwaniu zmierzenia się z legendą tak mocno zakorzenioną w hiszpańskiej kulturze, Johan Inger zdecydował się ukazać swoją bohaterkę oczami dziecka. Świeże spojrzenie Johana Ingera na klasyczną opowieść o uwodzeniu i obsesji przenosi XIX-wieczną operę Georges’a Bizeta do współczesnego świata, prezentując zapierający dech w piersiach spektakl baletowy. Choreografia Ingera łączy ruch współczesny z klasycznym, co daje wyjątkowo mocny efekt. W uniwersalnej przestrzeni scenicznej dziewięć dużych ruchomych luster tworzy ramy akcji, przenosząc nas z miejskiego placu do niespokojnego umysłu Don José. Groza i złowieszcza atmosfera unoszą się nad sceną dzięki dodatkowej elektronicznej muzyce Marca Alvareza, która uzupełnia klasyczną partyturę Bizeta i Szczedrina, jaka będzie wykonywana na żywo przez Orkiestrę Opery Nova.
W weekend (21-22.06) oraz we wtorek, 24 czerwca opera zaprasza na operetkę w trzech aktach „Baron cygański”. Strauss uznawał Barona cygańskiego za swe największe kompozytorskie osiągnięcie. Zauroczony folklorem cygańsko-węgierskim stworzył operetkę oddającą piękno kultury obu tych nacji. Muzyka odzwierciedla koloryt i swobodę puszty, żywiołowość cygańskiego obozowiska i elegancję wiedeńskich pałaców, a dzieło aż roi się od wpadających w ucho melodii. Wykreowany na scenie świat zachwyca popisowymi ariami, wystawnością strojów, dekoracji, wdziękiem tancerek, dynamiką tancerzy, popisami aktorskimi całego zespołu. Z pieczołowitością zostały odtworzone XIX-wieczne kostiumy wieśniaków w święcie winobrania z I aktu, migoczący światełkami namiot czaruje tajemniczością i erotyzmem Wschodu, przepyszny żyrandol i gigantyczne ażurowe schody (największe w historii realizacji na scenie Opery Nova), które stanowią tło dla olśniewających sukien i mundurów. Jedwabne falbany spódnic tworzą barwną ruchomą płaszczyznę w porywającym czardaszu, powiewają frędzle chust, błyskają i dźwięczą szable: blisko trzy godziny radości.