logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

„Przemiany” z Grand Prix Festiwalu Korczak Dzisiaj




„Przemiany", inspirowany Owidiuszem spektakl Teatru Polskiego w Bydgoszczy otrzymał Grand Prix 25. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak Dzisiaj”. Spektakl będzie można oglądać na deskach TPB w styczniu 2022 roku.


Jury 25. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak DZISIAJ w składzie: Michał Centkowski (przewodniczący), Aneta Kyzioł, Joanna Rogacka, Grażyna Wydrowska przyznało Grand Prix Festiwalu KORCZAK DZISIAJ dla inspirowanego Owidiuszem spektaklu „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha (koprodukcji Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Teatru Studio w Warszawie, Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Festiwalu Mała Boska Komedia) za błyskotliwe i nieoczywiste wykorzystanie klasycznego utworu na potrzeby współczesnej, mądrej i bezpretensjonalnej rozmowy o dojrzewaniu.

„Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha to spektakl o dorastaniu dla młodzieży i dorosłych. Swój spektakl Borczuch opiera na tytułowych „Przemianach" Owidiusza, aktorskich improwizacjach oraz tekście Joanny Bednarczyk, który powstał we współpracy z młodzieżą zaangażowaną w proces twórczy spektaklu. 

Dziewczyna strąca z półek antyczne wazony. Chłopak potrąca niewinnych przechodniów, czubkiem głowy zaczepia o zwisający konar nad wejściem do domu. Dziewczyna rozsadza rzeczywistość bezczelnie prychając, jednak rzeczywistość udaje, że nic się nie dzieje i konsekwentnie pomija niezborność taktownym milczeniem. Dziewczyna zachodzi w ciążę, chłopak rozbija auto o przydrożne drzewo, dziewczyna dostaje się na wymarzone studia, a chłopak postanawia uciec z domu i zamieszkać z przyjacielem poznanym w klubie.

Dorastanie to wariactwo. Tak naprawdę tylko nastolatek w chwili dojrzewania wie, co ma w głowie. Rosną kończyny górne i dolne, układ nerwowy nie nadąża za ciągle zmieniającym się kształtem ciała, nie ogarnia jego współrzędnych, wysyła impulsy na oślep, kompletnie zdezorientowany – gdzie kończy się ręka, gdzie zaczyna kark i głowa? Układ nerwowy tego nie wie, skazując swojego gospodarza na pokraczny taniec uniemożliwiający spokojne chodzenie. Hormony buzują. Wszystko dzieje się szybko i gwałtownie, a zmieniają się nie tyle okoliczności, co cały człowiek. Jego ciało i umysł. Na żadnym innym etapie życia człowiek nie ulega przemianom tak potężnym, jak w okresie dorastania. Czy jednak my się zmieniamy, czy zdejmujemy maski, które pokazaliśmy ludziom wokół nas? Czy przemiana jest konieczna? Czy do przemiany konieczna jest samotność?

„Przemiany” Owidiusza są punktem wyjścia dla spektaklu Michała Borczucha, którego głównym tematem jest dorastanie. Do udziału w tworzeniu przedstawienia zaproszono nastoletnie osoby z Bydgoszczy i Warszawy oraz wychowanków domu dziecka w Szamocinie, z którymi reżyser rozwijał w ostatnich latach szereg projektów teatralnych.

Spektakl jest koprodukcją Teatru Studio z Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz Festiwalem Mała Boska Komedia w Krakowie i Teatrem Łaźnia Nowa.

Spektakl będzie wystawiany na deskach TPB 12, 13 i 14 stycznia 2022 roku. 

 

fot. Natalia Kabanow