logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Rządowe cięcia i rekompensaty




Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie z budżetu centralnego na drogi lokalne 30 mln zł. Jednak strata Miasta z lat 2019 – 2023 ze względu na niekorzystne zmiany przy wprowadzaniu „Polskiego Ładu” to 436 mln zł. Obecnie rozpoczynanie dużych inwestycji drogowych jest uzależnione od zewnętrznego wsparcia.


- Z centralnym dofinansowaniem będziemy mogli zlecić przebudowę pakietu dróg osiedlowych, ponieważ po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów straciliśmy możliwość rozpoczynania nowych dużych  inwestycji wyłącznie w oparciu o środki miasta – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Po raz pierwszy mogliśmy w ogóle ubiegać o środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych. Przez ostatnie 7 lat był on dedykowany wyłącznie mniejszym samorządom. Dużym wyzwaniem jest zabezpieczenie własnych środków w budżecie, czyli drugich 30 mln zł. Niestety wiele innych bydgoskich wniosków składanych w innych programach  związanych z rozbudową infrastruktury drogowej rząd przekreślił, na przykład szczególnie ważny dla rozwoju gospodarczego plan modernizacji dróg po dawnych państwowych zakładach chemicznych.
Strata Miasta z lat 2019 – 2023 ze względu na niekorzystne zmiany przy wprowadzaniu Polskiego Ładu to 436 mln zł. Spowodowało to drastyczny spadek tak zwanej nadwyżki operacyjnej, czyli środków na inwestycje z 300 do niecałych 8 mln zł.
Zgłaszane inwestycje nie mogły być realizowane w systemie "zaprojektuj i wybuduj". Dlatego do dofinansowania  zostały zgłoszone zadania, które posiadają gotową dokumentację i niezbędne pozwolenia. Regulamin nie pozwalał na przykład na  zgłoszenie przebudowy ul. Nakielskiej.
Bydgoszcz uzyskała 30 mln zł. dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Dróg. Drugie 30 mln Miasto musi sfinansować w oparciu o środki własne. Zaplanowano przebudowę 20 bydgoskich ulic. Bardzo ważnym elementem jest dokończenie przebudowy historycznego układu ulic na Starym Mieście (m.in. ul. Pod Blankami, Grodzkiej, Jan Kazimierza). To niezbędny element kompleksowej rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.
Kolejną grupę zadań stanowią ulice ułatwiające dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej (Iławska, Kromera). Ostatnią najliczniejszą grupę ulic do przebudowy stanowią drogi bez twardej nawierzchni.
Dodatkowe środki i nowe zadania inwestycyjne będą uzupełnieniem innych miejskich programów, które pozwoliły w ostatnich latach utwardzić ponad 120 ulic o łącznej długości ponad 35 kilometrów.
Ulice do przebudowy:
1.    ul. Grodzka
2.    ul. Przy Zamczysku
3.    ul. Pod Blankami
4.    ul. Jana Kazimierza
5.    ul. Przyrzecze
6.    ul. Malczewskiego
7.    ul. Zaułek
8.    ul. Iławska (odcinek prostopadły do ul. Fordońskiej)
9.    ul. Janowiecka
10.    ul. Kętrzyńska
11.    ul. Ciechocińska
12.    ul. Żeromskiego
13.    ul. Charzykowska (od Bruskiej do Wiejskiej)
14.    ul. Szamarzewskiego (od Piaski do Błotnej)
15.    ul. Baranowskiego (od Smukalskiej do Baranowskiego 71)
16.    ul. Piaski (odcinek od Szamarzewskiego - do Piaski 8)
17.    ul. Kotowicza
18.    ul. Kromera
19.    ul. Pogodna
20.    ul. Syrokomli