logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nowy rozdział osiedla z kolejową historią




Duże zmiany zachodzą w północnej części Śródmieścia. Dawne tereny przemysłowe wypełni harmonijna nowoczesna architektura. Zachowane zostaną najcenniejsze elementy świadczące o ich przemysłowej przeszłości. Do finiszu zbliżają się prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który ułatwi prowadzenie kolejnych inwestycji. Wprowadziliśmy do niego część uwag zgłoszonych w trakcie publicznej dyskusji.


Tereny pomiędzy ulicami Rycerską, Świecką i Pomorską przez wiele lat były zapleczem dla bydgoskiego węzła kolejowego. Ich intensywny rozwój rozpoczął się z chwilą zakupu działki po wyrobisku pod ekspedycję towarową.

Nowoczesny dworzec towarowy

Parcelę przy ul. Rycerskiej Królewska Dyrekcja Kolejowa nabyła już w 1907 roku. Budynek dworca towarowego powstał około 1912 roku. Gmach z częścią administracyjną zamykający perspektywę ul. Zygmunta Augusta założony został na planie prostokąta o podstawie około 74 metrów. Dobudowano do niego dwa skrzydła z rampami przylegające do torów po stronie północnej (część przeznaczona do załadunku ) i południowej (do rozładunku). Budynek wyposażono w oświetlenie, wodociąg i ogrzewanie parowe. Wybrukowano wokół niego wszystkie drogi i place. Dworzec posiadał 6 zadaszonych torów. W ciągu jednego dnia dokonywano przeładunku około 400 ton towarów. Obiekt  miał charakter stacji  czołowej – tory wybiegały tylko w jedną stronę, w kierunku ulicy Gdańskiej.

Główny gmach w środkowej części liczy 2 kondygnacje oraz poddasze. Wejście zostało zwieńczone szczytem. W poddasze wkomponowano dwie lukarny. Część z głównym wejściem zdobiona jest pilastrami. Dach pokryto dachówką. Skrajne części obiektu są jednokondygnacyjne. W budynku frontowym przez lata funkcjonował m.in. skład celny a także lokale mieszkalne.

Zmierzch dworca

Układ stacji w formie czołowej, budowa stacji towarowej w rejonie Bydgoszcz Wschód przy magistrali węglowej w okresie międzywojennym  i  likwidacja starego torowiska w kierunku Torunia w ciągu obecnej ul. Kamiennej w połowie lat 60. XX wieku sprawiły że towarowy dworzec przy ul. Rycerskiej stracił dawne znaczenie. Budynek w trakcie użytkowania przystosowano przede wszystkim do celów magazynowych.


 
Nowoczesna architektura w miejscu magazynów

Obecnie rewitalizacji tego miejsca podjęła się bydgoska grupa deweloperska Moderator. Inwestor planuje zabudowę obszaru znajdującego się pomiędzy ulica Rycerską i Pomorską nowoczesną, spójna zabudową. Inwestycja realizowana będzie etapami. W pierwszej kolejności bliżej ul. Pomorskiej powstaje osiedle Industria.

Ma ono harmonijnie połączyć przemysłową historię z nowoczesna architekturą. Na pierwszy etap osiedla składa się 5 budynków z windami, podziemną halą garażową i przestronnymi częściami wspólnymi. Na terenie zaplanowano utworzenie stacji do ładowania samochodów elektrycznych.

W ramach całego projektu inwestor zakłada remont budynku dworca towarowego i nadanie mu nowych funkcji. Zachowane zostaną również stalowe elementy zadaszonego peronu, który jest obecnie rozbierany.

Inwestycje przyspieszą.

By ułatwić prowadzenie rewitalizacji tej części miasta, Miejska Pracownia Urbanistyczna przygotowuje dla tych terenów miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Tego typu opracowania oznaczają nie tylko szybszą możliwość realizacji nowej zabudowy, ale również szybszy proces rewitalizacji istniejących budynków. W przypadku braku planu miejscowego, przedsiębiorcy oraz właściciele budynków muszą przechodzić dość skomplikowaną drogę uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy. Decyzje takie niezbędne są bowiem nie tylko przy realizacji nowych budynków, ale również w przypadku zmiany sposobu użytkowania istniejących lokali. W ubiegłym roku wstępne opracowanie było przedmiotem pierwszych konsultacji i dyskusji publicznej. Uwzględniliśmy  wiele uwag wniesionych przez mieszkańców Bydgoszczy i  inwestorów. Opracowanie przewiduje np. możliwość budowy kładki pieszo-rowerowej łączącej ul. Pomorską z ciągiem pieszym wzdłuż ul. Powstania Listopadowego na Osiedlu Zawisza, a także dopuszczono w rejonie skrzyżowania ul. Zygmunta Augusta i Artyleryjskiej usytuowanie zabudowy średniowysokiej i wysokiej (do 35m), kształtującej nowy wizerunek Śródmieścia od  strony trasy W-Z.

Z szacunkiem dla historii

Miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo-Artyleryjska” w Bydgoszczy obejmuje obszar o powierzchni ok. 34,8ha, ograniczony ulicami: Artyleryjską, Rycerską, Ogrodową, Racławicką, Bocianowo, Pomorską, Chocimską, Gdańską. W oparciu o ustalenia planu planuje się realizację przekształceń funkcjonalnych na terenach zabudowy poprzemysłowej oraz technicznej i infrastrukturalnej obsługi miasta, gdzie przewidywana jest lokalizacja zabudowy usługowo-mieszkaniowej o znaczeniu centrotwórczym, wpisującej się w historyczny układ kwartałów zabudowy śródmiejskiej oraz kształtującej nowy wizerunek terenów od strony ul. Artyleryjskiej.

Plan ustali wymogi w zakresie skali i gabarytów nowej zabudowy oraz określi zasady wkomponowania w istniejącą tkankę miejską. W granicach obszaru objętego planem występuje liczna zabudowa zabytkowa, pośród której wyróżnić można historyczne pierzeje ulicy Ogrodowej, Rycerskiej, Bocianowo, Kościuszki, Chocimskiej i Gdańskiej,  gmach administracyjny dawnego dworca towarowego oraz zespół dawnych budynków koszarowych, pochodzących z drugiej połowy XIX wieku zwany „Londynkiem”. Plan stanowił będzie podstawę dla rewaloryzacji historycznie ukształtowanych kwartałów zabudowy śródmiejskiej, umożliwiając jej uzupełnienie oraz remonty i przebudowę budynków o niskich walorach architektonicznych, znajdujących się w złym stanie technicznym. Ponadto plan określi zasady obsługi komunikacyjnej nowych terenów inwestycyjnych, w tym umożliwi budowę przedłużenia ul. Świeckiej na odcinku od ul. Pomorskiej do ul Racławickiej i dalej do istniejącej pętli tramwajowej i autobusowej przy ul. Zygmunta Augusta, gwarantującej skomunikowanie północnej części Bocianowa i Śródmieścia z okolicami dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Zgodnie z założeniami projektowana ulica będzie miała charakter śródmiejski, czego wyrazem będzie lokalizacja lokali usługowo-handlowych w parterach budynków, szerokie chodniki gwarantujące nie tylko bezpieczny ruch pieszych ale i sytuowanie np. ogródków gastronomicznych, nasadzenia alejowe drzew. Dodać należy, że przyjęte rozwiązania drogowe umożliwią wykorzystanie transportu publicznego dla obsługi komunikacyjnej obszaru np. linią tramwajową, o której przebiegu zadecydują analizy wielokryterialne zawarte w odrębnych opracowaniach specjalistycznych.

Projekt planu zakłada również zmianę sposobu zagospodarowania terenów kolejowych, usytuowanych bezpośrednio wzdłuż ul. Artyleryjskiej, które przeznaczone zostaną m.in. na cele rozbudowy układu komunikacyjnego trasy W-Z oraz nasadzenia zieleni izolacyjnej, chroniącej projektowana zabudowę mieszkaniową przed hałasem  generowanym przez ruch samochodowy.

Zapraszamy do konsultacji

Z aktualną wersją planu, uwzględniającą część uwag zgłoszonych przez mieszkańców, właścicieli działek oraz inwestorów w trakcie ubiegłorocznej dyskusji publicznej można zapoznać się do dnia 1 września w siedzibie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej przy ul. Grudziądzkiej 9-15,  budynek A, III piętro, pokój 319 w dni robocze w godzinach pracy Urzędu Miasta. Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu miejscowego odbędzie się dnia 1 września 2020r. o godz. 16ºº w budynku Urzędu Miasta Bydgoszczy, w Sali im. W. Łochowskiego, ul. Jezuicka 2, na parterze. Uwagi do projektu planu można składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 16 września 2020r. Więcej informacji na temat planu znajduje się na stronie www.mpu.bydgoszcz.pl (zakładka „Obwieszczenia”).

Fot: MOB, Materiały inwestora, UM Bydgoszcz, MPU