logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nasz robot ponownie nagrodzony




Bydgoszcz w 2021 roku zautomatyzowała zarządzanie dokumentami za energię elektryczną. To rozwiązanie zyskuje naśladowców. Bydgoski robot przyniósł Miastu tytuł Lidera Transformacji Energetycznej 2023 przyznawany przez Polski Kongres Klimatyczny.


Miasto Bydgoszcz tytuł Lidera Transformacji Energetycznej 2023 otrzymała za projekt: „Robotyzacja procesu pozyskiwania, dystrybucji i archiwizacji dokumentów za energię elektryczną od sprzedawcy oraz dystrybutora dla jednostek Miasta Bydgoszczy wraz z pozyskaniem danych z tych dokumentów”. To nie pierwsza nagroda dla miasta za tę inicjatywę – w październiku 2022 roku robot zdobył  1 miejsce za najlepsze usługi smart w polskich miastach podczas prestiżowych targów Smart City Expo Poland. 

- Z uwagi na ciągle zwiększającą się ilość zadań wykonywanych przez Miasto, opracowany i wdrożony został program pozwalający na bezobsługowe pobieranie, dystrybucję oraz archiwizację dokumentów dot. płatności za media. Aplikacja pozwala na pozyskiwanie danych źródłowych, sczytanie ich z dokumentu oraz ich analizę oraz wysyłkę do właściwej jednostki. Wdrożone przez miasto rozwiązanie jest jedyną działającą, autorską aplikacją w Polsce. Robot, z którego korzysta m.in. Zespół ds. Zarządzania Energią w Bydgoszczy będzie miał swoich braci bliźniaków w innych dużych miastach w Polsce. Zainteresowanie tym rozwiązaniem wyraziła Warszawa i Wrocław. Cieszę się, że przy wsparciu IT udało nam się zrealizować projekt, który stanowi wzór dla innych miast – mówi Tomasz Bońdos, koordynator Zespołu ds. Zarządzania Energią w Urzędzie Miasta Bydgoszczy. 

Robot w urzędzie

Dział IT bydgoskiego urzędu miasta tworzy trzydziestoosobowy zespół – to tutaj pojawił się pomysł zastosowania robota zajmującego się dokumentami za energię elektryczną. Nie był to jednak ani pierwszy, ani ostatni projekt tego typu. Najnowszy robot wymyślony w miejskim dziale czuwa nad dokumentacją związaną z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Z kolei pierwsza robotyzacja, która odbyła się w 2019 r., związana była z działaniami windykacyjnymi, gdzie proces jest na tyle żmudny i skomplikowany, że nie było możliwości, aby ręcznie, na bieżąco pobierać dokumenty i budować bazę danych. 

Robot w technologii RPA (Robotic Process Automation) loguje się na e-BOK sprzedawcy i dystrybutora energii elektrycznej minimum raz dziennie, od poniedziałku do piątku, a następnie pobiera wszystkie nowe dokumenty, które pojawiły się w systemach od ostatniego logowania. Są to: faktury, wezwania do zapłaty, kary umowne, noty odsetkowe i inne dostępne dokumenty w formacie źródłowym, pod unikalną nazwą, zawierającą przynajmniej numer dokumentu – to umożliwia ich dalszą obróbkę i pozyskanie danych. Średnioroczna liczba dokumentów do pobrania może dochodzić do 20 tys. sztuk. Robot w obszarze zarządzania energią kosztował 133 tys. zł i został sfinansowany z budżetu miasta. Projekt zaczęto realizować w październiku 2020 r. Przygotowanie systemu trwało miesiąc. Proces wdrażania całego rozwiązania składał się z czterech etapów: pozyskiwania dokumentów źródłowych, pobrania danych i ich analizy, dystrybucji plików oraz ich archiwizacji.

Roboty z powodzeniem wykorzystywane są w Wydziale Windykacji, BOK-u i Zespole ds. Zarządzania Energią UMB.