logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Bydgoszczanie pojadą nowymi autobusami




W związku z kończącą się w przyszłym roku umową na obsługę dużego pakietu przewozów autobusowych, ogłoszony został przetarg mający na celu wyłonienie operatora na kolejne lata. Zależy nam by w 2023 roku przewoźnik, który chce obsługiwać linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 zakupił nowe pojazdy.


Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Zwycięska firma ma świadczyć usługi do 2031 roku (9 lat). Do obsługi tych tras Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami. Tabor powinien składać się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich. Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro VI.

Tabor musi być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu). Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.

Zamówienie zostało skonstruowane przez ZDMiKP w oparciu o Plan Transportowy uchwalony przez Radę Miasta w 2013 roku.

Mniej pasażerów przez pandemię

Obecnie w Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 przewoźników:

  • MZK Bydgoszcz – 36 linii
  • Irex - 11 linii

Na realizację połączeń autobusowych miasto w 2021 roku zagwarantowało 122,5 mln zł.
Mimo znacznego odpływu liczby pasażerów (napełnienia w autobusach są obecnie średnio o 30% mniejsze niż przed epidemią) i wpływu z biletów, kwota tegorocznych wydatków na komunikację publiczną jest nieznacznie wyższa niż w latach poprzednich.

Przypominamy, że zgodnie z Planem transportowym ok. 25 procent autobusowej pracy przewozowej ma być realizowana na podstawie procedury przetargowej, a ok. 75 procent ma być realizowana przez podmiot wewnętrzny Gminy.

Plan odbudował komunikację publiczną

Okres dynamicznych zmian w bydgoskim transporcie publicznym rozpoczął się w 2013 roku wraz z przyjęciem przez Radę Miasta Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Bydgoszczy. Pozwolił on na wdrożenie wielu korzystnych zmian dla pasażerów.

Jego najważniejszymi elementami były między innymi:

  • Zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji tramwajowej (rozwój połączeń i modernizacja istniejącej sieci)
  • Wprowadzenie standardu zakup nowych pojazdów wyposażonych w wiele udogodnień (np. w klimatyzację)
  • Odmłodzenie wieku taboru
  • Dodanie wielu atrakcyjnych taryf i ulg (m.in. bilety uczniowskie, karty rodzinne, malucha, tanie sieciówki)
  • Rozwój komunikacji na terenie Metropolii Bydgoszcz (nowe linie podmiejskie)
  • Porządkowanie organizacji ruchu i zasad parkowania w centrum
  • Ujednolicenie wyglądu informacji pasażerskiej i infrastruktury komunikacyjnej
  • Uruchomienie linii turystycznych
  • Wdrożenie wielu nowoczesnych rozwiązań z dziedziny ITS

Komunikacja autobusowa w liczbach:

  • Koszt funkcjonowania – 122,5 mln zł
  • Liczba linii:

    • 30 dziennych
    • 6 nocnych
    • 11 międzygminnych

  • Liczba autobusów kursujących w szczycie:

    • 96 przegubowców
    • 81 krótkich