logo miasta - trzy kolorowe spichrze

Nowoczesna pętla na Kapuściskach. Początek budowy, zmiany w komunikacji. Raport nr 4




Ruszają duże prace na Kapuściskach. Na rozbudowanej pętli ma być bezpieczniej, a dodatkowe tory pozwolą kierować na to osiedle większą liczbę niskopodłogowych Swingów. Na czas budowy od soboty (7 kwietnia) tramwaje linii nr 7 skierowane zostaną na Glinki, a linii nr 8 na Magnuszewską.


Rozbudowa pętli oraz skrzyżowania z ul. Chemiczną realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Z końcem marca wykonawca uzyskał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Teraz może przystąpić do dużych prac budowlanych miedzy innymi przy przebudowie uzbrojenia podziemnego i rozbiórek. Ruch tramwajowy na odcinku od węzła Szare Szeregi do pętli zlokalizowanej przy ul. Chemicznej zostanie wstrzymany od soboty (7 kwietnia). Tramwaje linii nr 7 skierowane zostaną do pętli Glinki, a linia nr 8 do pętli Wyżyny. Komunikację na wyłączonym odcinku zapewni linia autobusowa nr 61 oraz autobusowa linia zastępcza relacji Kapuściska – Szarych Szeregów - Kapuściska. Zmieni się również lokalizacja przystanków autobusowych w obrębie modernizowanej pętli. Ze zmianami w organizacji ruchu powinni liczyć się również kierowcy. Prace będą prowadzone etapami.

Zakres inwestycji obejmuje przebudowę pętli i odcinka torowiska od ul. Baczyńskiego do ul. Chemicznej. Częścią zadania jest też budowa ronda u zbiegu ulic Wojska Polskiego i Chemicznej. Zupełnie zmieni się wygląd pętli autobusowo-tramwajowej na której wydzielone zostaną trzy tory do zawracania oraz miejsce do postoju autobusów, które nie będą już blokowały żadnego pasa ruchu. Poprawi się  bezpieczeństwo  kierowców, rowerzystów i pieszych. Dzięki remontowi zostanie przebudowana sieć trakcyjna, a zwrotnice zostaną wyposażone w system sterowania radiowego. Proces przekładania zwrotnic będzie się odbywał automatycznie na podstawie sygnału wysyłanego z tramwaju do sterownika, po czym w zależności od trasy tramwaju, będzie następowała zmiana przełożenia zwrotnicy we właściwym kierunku na odpowiedni rozjazd. Koszt prac budowlanych i projektowych to ponad 19 mln zł. Kolejne blisko 40 milionów to koszt zakupu 6 niskopodłogowych Swingów. Wszystkie kursują już po Bydgoszczy. Główne prace budowlane zakończą się latem.

Ważne liczby:
•    Długość torowiska przeznaczonego do przebudowy – 1755 m
•    Wartość projektu: 59,5 mln zł
•    Dofinansowanie UE: 39,3 mln zł
•    Planowane zakończenie projektu  – lato  2018 roku