logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Co to jest „Bydgoska Koperta Życia”?

Wyobraźmy sobie taką sytuację... Czujemy się bardzo źle. Przykładowo boli nas okolica serca, coraz trudniej się nam oddycha. Bez zbędnego czekania dzwonimy na numer 112 i wzywamy pogotowie. Ratownicy są w drodze, jednak nasz stan się pogarsza i tracimy przytomność.

Przybyły na miejsce lekarz udziela nam pomocy, jednak aby zrobić to skutecznie i jak najlepiej, potrzebuje podstawowych informacji o naszym zdrowiu, przyjmowanych lekach, chorobach przewlekłych, uczuleniach. Czas gra na naszą niekorzyść. My jesteśmy jednak nieprzytomni i nie możemy nic powiedzieć. To dla lekarza ogromne utrudnienie.

Nikomu nie życzymy takiej sytuacji, wiemy jednak od ratowników medycznych, że podobne problemy, w szczególności u osób starszych, są bardzo częste. Dostęp do informacji o naszym zdrowiu jest dla medyków bardzo ważny i często decyduje o skutecznej pomocy.


Dlatego umówiliśmy się z ratownikami, że zaopatrzymy naszych seniorów w Bydgoskie Koperty Życia. To plastikowe opakowanie zawierające najważniejsze informacje dotyczące stanu zdrowia, przewlekłych chorób i przyjmowanych leków.
W środku znajdują się także dane osobowe oraz kontakt do bliskich. Kopertę należy umieścić w lodówce, a jej drzwi oznaczyć naklejką informującą: „Tu znajduje się Bydgoska Koperta Życia” (naklejka jest częścią pakietu). Zespoły ratownictwa medycznego w Bydgoszczy znają zasady programu i wiedzą, że w przypadku udzielania pomocy osobie nieprzytomnej, mogą szukać ważnych informacji o pacjencie w tym miejscu.

Zasadniczą ankietę-formularz w Bydgoskiej Kopercie Życia wypełniamy wspólnie z naszym lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. W Kopercie umieścić powinniśmy także kopię dowodu osobistego, aktualne wyniki badań, ostatni wypis ze szpitala itp.

Kopertę otrzymać może każdy bydgoski senior 60+
za okazaniem dowodu osobistego.

Kopertę rekomendujemy w szczególności osobom mieszkającym samotnie.


Miejsce wydawania Kopert
Bydgoskie Biuro Seniora

ul. Jezuicka 1, pokoje 3 i 10A (parter)
w godzinach pracy Urzędu Miasta Bydgoszczy
poniedziałki 8-16, wtorki 8-18, środy 8-16, czwartki 8-16, piątki 8-14
tel. 52 5858 854, 52 5858 963, 52 5858 498

W czasie pandemii prosimy o wcześniejsze, telefoniczne umawianie wizyty w urzędzie.


UWAGA

Ważne, aby informacje zawarte w Kopercie aktualizować raz w roku lub w każdym przypadku istotnych zmian w przyjmowanych lekach czy stanie zdrowia. Nie trzeba wówczas wymieniać całej Koperty. Można wydrukować sam formularz, wypełnić wspólnie z lekarzem i umieścić w dotychczasowej kopercie. Aby pobrać formularz KLIKNIJ TUTAJ.