logo miasta - trzy kolorowe spichrze

Kontrapas na Szwederowie gotowy




Zakończyła się budowa kontrapasa na ul. Wiatrakowej. Dzięki niemu w szybki i bezpieczny sposób można dojechać rowerem ze Szwederowa na Starem Miasto. W ramach rozpoczynającej się rozbudowy ulicy Kujawskiej powstaną kolejne drogi rowerowe w tej części miasta.


Nowy kontrapas liczy długość 320 metrów. Wytyczono go na jednokierunkowej jezdni po lewej stronie. Dzięki temu rowerzyści jadący ze Szwederowa w kierunku Starego Miasta w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami będą mogli dotrzeć na Zbożowy Rynek. Z kolei w odwrotnym kierunku rowerzyści będą korzystać wspólnie z samochodami z odnowionej jezdni. Takie rozwiązanie zostało uznane za optymalne w trakcie konsultacji ze środowiskami rowerowymi oraz mieszkańcami.

Największy zakres prac zrealizowano w obrębie skrzyżowania Wiatrakowej z ulicami Nowodworską, Lenartowicza i Traugutta. Wlot od strony Wiatrakowej został  zawężany co pozwala teraz pieszym łatwiej przekraczać jezdnie. Na tej krzyżówce rozpoczyna się też kontrapas. Z myślą o pieszych przebudowywano  chodniki, a przed przejściami zamontowano elementy ryflowane ułatwiające orientację niewidomym. Z początkiem grudnia wykonano oznakowanie kontrapasa. Cała inwestycja kosztowała 1,1 mln zł.

Kontrapas na Zbożowym Rynku będzie łączyć się z ciągami rowerowymi zaprojektowanymi w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej. W ten sposób z Wiatrakowej będzie można na dwóch kółkach przejechać bezpiecznie przez rondo Bernardyńskie, Zbożowy Rynek do ul. Długiej i dalej na Stare Miasto. Nowa trasa połączy też stacje roweru aglomeracyjnego znajdujące się na Starym Mieście i w rejonie skrzyżowania Solskiego-Ugory. W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej powstanie też droga rowerowa od ronda Bernardyńskiego do ronda Kujawskiego. Będzie to kolejne połączenie Szwederowa i Wzgórza Wolności z centrum. Ścieżki wokół ronda Kujawskiego pozwolą tez spiąć systemy dróg rowerowych wybudowane wcześniej  m.in. wzdłuż ul. Wojska Polskiego i Solskiego.

Warto wiedzieć

Kontrapas na Wiatrakowej będzie jest drugim takim rozwiązaniem w Bydgoszczy. Pierwszy powstał  w 2012 roku na Gdańskiej na odcinku od placu Wolności do ul. Mickiewicza. Kosztował on 281 tysięcy złotych. Warto też podkreślić, że ruch rowerowy pod prąd został dopuszczony już na około 20 innych ulicach w strefach o ograniczonej prędkości, między innymi na Starym Mieście.