logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Reprezentacyjna elewacja na ul. Focha




Rozpoczęły się prace związane z remontem elewacji kamienicy przy ul. Marszałka F. Focha 4. Wiekowy budynek z wieloma zdobieniami w efektowny sposób zamyka oś widokową ul. Mostowej.


Kamienicę przy ul. Focha 4 zaprojektował bydgoski architekt Karl Bergner. Jest wpisana do rejestru zabytków. Eklektyczny budynek powstał około 1901 roku, ma też elementy secesyjnego wystroju. Budynek liczy 4 kondygnacje i użytkowe poddasze. Centralna część zaakcentowana jest podwójnym wejściem, wykuszem oraz bogato zdobionym szczytem z rokiem budowy. Na wysokości II piętra od strony frontowej wkomponowane zostały balkony. Użytkowe lokale na parterze doświetlają duże łukowe witryny. Początkowo wraz z wejściem miały inną formę. Na elewacji na niższych kondygnacjach zastosowano boniowanie. Wyższe partie zdobią m.in. płaskorzeźby, lizeny, płyciny i gzymsy. Budynek przeszedł kompleksową renowację w 1999 roku. Wówczas przywrócono mu wiele uszkodzonych detali. Obecnie prowadzona jest naprawa części uszkodzonych detali. Z kamienicy z początkiem roku odpadł fragment tynku z gzymsu znajdującego się pod linią dachu. Dzięki remontowi budynek znów w efektowny sposób ma zamykać oś widokową ul. Mostowej. Odświeżona ma być cała elewacja.

Historia ulicy w pigułce

Ulica Marszałka F. Focha to jedna z najważniejszych komunikacyjnie ulic Bydgoszczy. W okresie staropolskim była zaledwie polną droga wiodąca od ówczesnego klasztoru karmelitów (obecny plac Teatralny) do łąk położonych nad Brdą. Większego znaczenia komunikacyjnego nabrała dopiero w XIX wieku. Stała się wówczas częścią nowego centrum administracyjnego miasta. Wzdłuż niej wzniesiono między innymi budynki użytkowane przez miejscowy garnizon wojskowy. W latach 1885–1890 w ciągu ulicy wzniesiono na nowo stalowe mosty nad Brdą i Młynówką (Wilhelmsbrücke), po których z początkiem XX wieku zaczęły kursować tramwaje. W latach 1969-73 kosztem zasypania  odcinka Starego Kanału Bydgoskiego ulica została wydłużona do skrzyżowania z ulicami  Grunwaldzką, Nakielską i Kruszwicką, gdzie powstało rondo Grunwaldzkie. W 2012 roku oddano do użytku przebudowany węzeł Garbary, a w 2020 roku pierwszy przystanek wiedeński przed placem Teatralnym.

Estetyczna Bydgoszcz

W ostatnich latach w celu rewitalizacji aktywne działania prowadzi również miasto. Są to nie tylko dotacje konserwatorskie, ale także nakazy remontów, zwolnienia z opłat za zajęcia pasa drogowego pod kawiarnie, konkursy, przebudowy ulic, chodników i mostów. Przy prezydencie działa też Rada ds. Estetyki, która opiniuje kluczowe projekty i proponuje szereg rozwiązań. Działania i skuteczne interwencje podejmuje również plastyk miasta. Rewitalizację ułatwiają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.