logo miasta - trzy kolorowe spichrze

Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach




15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy zaprasza do skorzystania z bezpłatnych porad rzeczoznawców. Bezpłatną poradą w zakresie praw konsumenckich zawsze służy bydgoszczanom Miejski Rzecznik Konsumentów.


Już po raz siódmy z okazji Światowego Dnia Konsumenta w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy przy ul. Jagiellońskiej 10 rzeczoznawcy udzielać będą bezpłatnych porad i opinii:

16 marca (czwartek):

z zakresu jakości wyrobów odzieżowych i futrzarskich od godz. 12.00 do 16.00.

Przypominamy, że przez cały rok bydgoszczanie mogą korzystać z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów, którego biuro mieści się w ratuszu – wejście do ul. Niedźwiedziej (parter, pok. 7A-8A). Rzecznik przede wszystkim udziela bezpłatnych porad prawnych w zakresie prawa konsumenckiego, podejmuje interwencje i mediacje mające na celu wyegzekwowanie należnych konsumentom świadczeń przysługujących zgodnie z obowiązującym prawem. Pomoc prawna nie ogranicza się do udzielenia konkretnej informacji, często przejawiała się w redagowaniu i sporządzaniu pism – zgłoszeń reklamacyjnych, odwołań, wezwań, oświadczeń o odstąpieniu od umowy, a także pism procesowych.

Tylko w 2016 r. z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Bydgoszczy skorzystało prawie 11.800 mieszkańców. Najczęściej bydgoszczanie oczekują porady prawnej dotyczącej dalszego sposobu postępowania w sprawie sporu z producentem czy sprzedawcą.

Do spraw, z jakimi najczęściej zgłaszają się mieszkańcy, zaliczyć można: reklamacje różnego rodzaju towarów w szczególności odzieży, obuwia, sprzętu AGD i RTV, świadczenia usług i sposobu zawierania umów przez operatorów telekomunikacyjnych czy usług remontowych.

W ramach swojej działalności Miejski Rzecznik Konsumentów spotyka się z młodzieżą szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych czy mieszkańcami, a podczas spotkań przedstawia przysługujące konsumentom prawa, zasady dochodzenia roszczeń od przedsiębiorców, ostrzega przed zagrożeniami pojawiającymi się na rynku. Organizatorami takich spotkań są np. samorządy mieszkańców, samorządy studenckie, instytucje zajmujące się aktywizacją osób niepełnosprawnych. Ponadto MZK współdziała z delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Handlową, regulatorami rynku, w tym Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Urzędem Regulacji Energetyki.

Rzecznik przekazuje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacje o podmiotach, co do postępowania których zachodzą podejrzenia o stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej, naruszanie zbiorowych interesów konsumentów, a w przypadku udokumentowania takiej praktyki – składa zawiadomienie o jej stosowaniu.

Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Bydgoszczy jest Krzysztof Tomczak. Rzecznik urzęduje w godzinach pracy Urzędu Miasta, czyli w poniedziałki, środy i czwartki w godzinach 8.00-16.00, wtorki od 8.00 do 18.00 i w piątki od 8.00 do 14.00.

Warto wiedzieć:
Światowy Dzień Konsumenta, znany też, jako Światowy Dzień Praw Konsumenta, to obchodzony jest na całym świecie co roku 15 marca. Pierwszy raz Dzień Konsumenta obchodzono na świecie w 1983 r., a w Polsce – w roku 2000.