logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nowy teledysk duetu Bisz/Radex lansuje poprawną polszczyznę




Bydgoski artysta Bisz wraz z Radexem włączyli się w kampanię „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, której celem jest popularyzowanie poprawnego posługiwania się językiem polskim. W ramach akcji powstał teledysk do utworu „Pokaż mi język” z ich najnowszej płyty „Duch oporu”.


Producentem teledysku jest Narodowe Centrum Kultury, a za scenariusz i reżyserię odpowiadają Kobas Laksa i Marcel Borowski. Utwór „Pokaż mi język” pochodzi z najnowszej płyty Bisz/Radex pt. „Duch oporu”, który miał premierę jesienią tego roku.

Kampania społeczno-edukacyjna „Ojczysty – dodaj do ulubionych” ma przypominać o roli i miejscu języka ojczystego w życiu Polaków, a także przyczynić się do podnoszenia świadomości językowej i poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika  i że to każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. 

Język polski jest jednym z 25 największych języków na świecie – posługuje się nią ponad 40 milionów ludzi w Polsce i poza jej granicami. To między innymi za sprawą wspólnego języka,  ludzie, którzy żyją w różnych częściach świata, należą do różnych środowisk czy pokoleń – czują, że należą do jednej wspólnoty. Język, choć wewnętrznie bardzo zróżnicowany, gromadzi wspólne doświadczenia i systemy wartości Polaków – jest symbolicznym przewodnikiem po polskiej kulturze. 

Kampania „Ojczysty – dodaj do ulubionych" została zainaugurowana 20 lutego 2012 roku, podczas konferencji prasowej w warszawskiej Galerii „Kordegarda”, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 r. Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego są okazją, by zwrócić uwagę na konieczność ochrony różnorodności językowej.

W ramach działań kampanii ukazały się publikacje poświęcone zagadnieniom związanym z kulturą języka, językoznawstwem, historią języka polskiego, teorią i historią literatury oraz zbiory poezji. W ramach kampanii wyprodukowano do tej pory: 9 spotów telewizyjnych, 2 krótkometrażowe filmy animowane oraz 10-odcinkowe słuchowisko radiowe. 

Teledysk można zobaczyć TUTAJ. 

Zdjęcie: materiały organizatora.