logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Wkrótce rowerem po Wiatrakowej




Na ul. Wiatrakowej zakończyła się wymiana gazociągu. Teraz przebudowywane jest skrzyżowanie z ul. R. Tragutta, Nowodworską i T. Lenartowicza. Na ulicy zaplanowano również ułożenie nowej nawierzchni, a na koniec wytyczenie kontrapasa dla rowerzystów.


Prace budowlane rozpoczęły się w wakacje. W pierwszej kolejności konieczna była przebudowa gazociągu biegnącego pod ulicą oraz części innych instalacji podziemnych. Teraz główne prace prowadzone są w obrębie skrzyżowania ulic Wiatrakowej, Traugutta, Lenartowicza i Nowodworskiej. Wlot od strony Wiatrakowej jest zawężany co pozwoli też pieszym łatwiej przekraczać jezdnie. Na tej krzyżówce rozpocznie się też kontrapas, czyli specjalna wydzielona część jezdni, która pozwoli rowerzystom w sposób bezpieczny poruszać się pod prąd jednokierunkową ulicą Wiatrakową. Z myślą o pieszych przebudowywane są również chodniki, a przed przejściami montowane są elementy ryflowane ułatwiające orientację niewidomym. Obecnie skrzyżowanie jest wyłączone z ruchu. Na ulicach Wiatrkowej i Traugutta tymczasowo wprowadzono ruch dwukierunkowy. W przyszłym miesiącu planowane jest również ułożenie nowej nawierzchni jezdni na ul. Wiatrakowej. Ostatnim etapem robót będzie wykonanie nowego oznakowania poziomego z kontrapasem. Odbiory planowane są na listopad.

Dzięki tej inwestycji wartej około 700 tysięcy złotych rowerzyści zgodnie z przepisami  będą mogli szybko dotrzeć  ze Szwederowa do centrum. Z kolei w odwrotnym kierunku rowerzyści będą korzystać wspólnie z samochodami z jezdni. Takie rozwiązanie zostało uznane za optymalne w trakcie konsultacji ze środowiskami rowerowymi oraz mieszkańcami.

Kontrapas na Zbożowym Rynku będzie łączyć się z ciągami rowerowymi zaprojektowanymi w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej. W ten sposób z Wiatrakowej będzie można na dwóch kółkach przejechać bezpiecznie przez rondo Bernardyńskie, Zbożowy Rynek do ul. Długiej i dalej na Stare Miasto. Nowa trasa połączy też stacje roweru aglomeracyjnego znajdujące się na Starym Mieście i w rejonie skrzyżowania Solskiego-Ugory.
Kontrapas na Wiatrakowej będzie drugim takim rozwiązaniem w Bydgoszczy. Pierwszy powstał  w 2012 roku na Gdańskiej na odcinku od placu Wolności do ul. Mickiewicza. Kosztował on 281 tysięcy złotych. Warto też podkreślić, że ruch rowerowy pod prąd został dopuszczony już na około 20 innych ulicach w strefach o ograniczonej prędkości, między innymi na Starym Mieście.