logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Chrońmy swoje dane osobowe



Trudny czas pandemii wykorzystywany jest niestety przez oszustów. Ich ofiarami padają często osoby starsze, które w stresowej sytuacji, poddane manipulacji, przekazują swoje dane osobowe przestępcom. Nasz PESEL, adres zamieszkania czy numer dowodu osobistego – w niepowołanych rękach – posłużyć może na przykład do wzięcia kredytu na nasz koszt.

Bydgoska Rada Seniorów przypomina o podstawowych zasadach, których przestrzeganie zapewni nam maksymalne bezpieczeństwo. Obecnie, podczas realizacji Narodowego Programu Szczepień, w szczególny sposób chronić musimy nasze dane osobowe. PESEL, numer dowodu osobistego, data urodzenia czy adres zamieszkania – to informacje, których nie należy przekazywać osobom, których nie znamy lub których wiarygodności, jako pracowników urzędów, instytucji publicznych czy przychodni nie możemy zweryfikować.

Szczególną ostrożność zachować należy, kiedy ktokolwiek dzwoni do nas. W przypadku takim nigdy nie mamy pewności, z kim naprawdę rozmawiamy. Dopiero kiedy my zadzwonimy pod znany nam numer przychodni, urzędu czy oficjalnej infolinii, możemy mieć pewność, że rozmawiamy z osobą zaufaną.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości ZAWSZE lepiej skonsultować daną sytuację z kimś bliskim, rodziną czy sąsiadem – w myśl zasady – co dwie głowy, to nie jedna!

Rejestrując się na szczepienie przez telefon (infolinia 989) musimy podać nasz PESEL i numer telefonu komórkowego. Jeśli jednak ktoś dzwoni do nas z numeru, którego nie znamy – nie podawajmy żadnych danych bez upewnienia się, że rozmawiamy z zaufaną osobą.

Przypominamy inne zasady bezpieczeństwa

PAMIĘTAJ!

  1. Nigdy nie podawaj swoich danych wrażliwych przez telefon lub osobie nieznajomej.
  2. Zawsze sprawdź, w jakim celu ktoś chce wykorzystać Twoje dane.
  3. Nigdy nie loguj się na podane przez kogoś konto.
  4. Nigdy nie podawaj numeru swojego konta osobie nieznajomej lub przez telefon.

Wszystkie wątpliwości skonsultuj z rodziną, a w przypadku podejrzenia,
że ktoś próbuje Ciebie oszukać - zawiadom Policję dzwoniąc pod nr 112.

PAMIĘTAJ!

  1. Nigdy nie przekazuj pieniędzy nieznajomym! Gdy ktoś w rozmowie telefonicznej podaje się za Twojego krewnego i prosi o pieniądze – zachowaj szczególną ostrożność! (np. zadzwoń do rodziny, na Policję).
  2. Gdy ktoś w imieniu Twojego krewnego prosi o pieniądze – odmów!
  3. Każdą prośbę o wsparcie czy pożyczkę potwierdź – zadzwoń do takiej osoby lub skontaktuj się z nią w inny sposób (np. idź do niej).
  4. Gdy masz jakieś wątpliwości lub podejrzewasz, że ktoś próbuje dokonać oszustwa, zawiadom Policję dzwoniąc pod nr 112.

PAMIĘTAJ!

  1. Policja oraz inne służby mundurowe (np. CBŚ, Straż Miejska itp.) nie informują telefonicznie obywateli o szczegółach prowadzonych spraw.
  2. Policja i inne służby mundurowe nie proszą obywateli o przekazywanie pieniędzy, biżuterii lub innych wartościowych przedmiotów do depozytu.

CZĘSTE METODY OSZUSTW:

  1. Metoda na fałszywego urzędnika np. ZUS, NFZ, US, pracownika socjalnego itp.
  2. Metoda na obowiązkowy remont (pobieranie zaliczek).
  3. Metoda na wymianę drzwi wejściowych.
  4. Metoda na hydraulika bądź innego fachowca.

Wykorzystano materiały z ulotki Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Ilustracja pl.freepik.com