logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Woda to cenny dar.



Partnerzy: Urząd Miasta Bydgoszczy, Rada Rodziców Przedszkola nr 26 „Pod Tęczowym Parasolem”, Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bydgoszczy, Klub Wędkarski, Przedsiębiorstwo „Zieleń Miejska” Sp. z o.o., APH SalesBox. Termin: 6 czerwca 2018 – 8 listopada 2018. Liczba uczestników: 360.
  1. Dzień zabaw badawczych dotyczących wody. W zabawach wzięły udział dzieci z Przedszkola nr 26 oraz grupy z przedszkoli biorących udział w projekcie. Na wstępie dzieci zapoznały się z informacjami dotyczącymi ilości i jakości wody na ziemskim globie. Następnie zostały poruszone zagadnienia w formie eksperymentów badawczych w zakresie: sadzenia roślin i podlewania ich wodą deszczową oraz doświadczeń długofalowych pt. „Zbieramy deszczówkę”. Dzieci miały również możliwość posadzenia drzewek i podlewania ich wodą zbieraną podczas opadów. Celem zabaw było uświadomienie dzieciom jaki wpływ ma woda na rozwój roślinności. Poprzez działanie i bezpośrednie doświadczenie dzieci poznały zależności między uprawą a opadami wody.
  2. Quiz wiedzy na temat „Woda źródłem życia” skierowany był do dzieci 5 i 6 – letnich oraz z przedszkoli współorganizatorów. Każde przedszkole wytypowało jedną drużynę składającą się z 4 osób. Materiał konkursowy obejmował treści ekologiczne ujęte w podstawie programowej i załączonej prezentacji. Przeprowadzono z dziećmi również doświadczenia polegające na filtrowaniu wody oraz uzmysłowiono dzieciom jakiej wielkości są zasoby wody pitnej na Ziemi. Celem quizu było rozwijanie zainteresowania otaczającym światem, rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za istniejące niewielkie zasoby wody pitnej na Ziemi, uświadomienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, poznanie prostego sposobu filtracji wody w warunkach polowych oraz doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.
  3. Konkurs plastyczny „O naszą planetę dbamy, co dzień wodę oszczędzamy!” skierowany był do dzieci z Przedszkola nr 26 oraz przedszkoli współorganizatorów. Każde przedszkole mogło złożyć maksymalnie dwie prace zbiorowe. Prace w formacie A3 w formie banera reklamowego zostały wyeksponowane w ogrodzie przedszkolnym, informując rodziców i przechodniów o trwającej akcji. Celem konkursu było poznanie przez dzieci sposobów oszczędzania wody oraz wdrażanie ich w praktyce w życiu codziennym.
  4. Wycieczka do Wiktorowa, w której dzieci z Przedszkola nr 26 zapoznały się z wyglądem naturalnego zbiornika wodnego, zaobserwowały jak upiększa on krajobraz oraz jak wpływa na życie roślin i zwierząt. Poprzez bezpośrednią obserwację środowiska naturalnego dzieci uzupełniły swoją wcześniej zdobytą wiedzę na temat wody oraz jej wpływu na środowisko. Celem wycieczki było również uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody i akwenów wodnych oraz zachowywanie ich w czystości.
  5. Wycieczka do Miejskich Wodociągów i Kanalizacji Miejskiej – udział grup dzieci 5 – 6 letnich z Przedszkola nr 26 w zorganizowanych zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez przewodnika w formie pogadanki, filmu edukacyjnego, wystawy eksponatów oraz możliwość uczestniczenia w eksperymentach badawczych. Celem wycieczki było uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy na temat pozyskiwania i dystrybucji wody oraz ochrony zasobów wody słodkiej.
  6. Prezentacja multimedialna na temat „Wykorzystanie wody przez człowieka”. Treści prezentacji obejmowały zagadnienia dotyczące alternatywnych źródeł energii, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zagrożeń płynących z zanieczyszczenia akwenów wodnych. Prezentacja została stworzona i użyczona współtwórcom akcji w celu przeprowadzenia zajęć edukacyjnych z dziećmi.
  7. Prelekcja prowadzona przez działacza koła wędkarskiego. Celem spotkania było uświadomienie dzieciom zagrożeń płynących z zanieczyszczania wody i ich wpływu na ekosystem. W spotkaniu uczestniczyły przedszkolaki z Przedszkola nr 26.
  8. Teatr Kamishibai pod tytułem „Po drugiej stronie gór” – przedstawienie zorganizowane było do dzieci z Przedszkola nr 26 oraz dla dzieci z przedszkoli zaangażowanych a akcję. Spotkanie było możliwe dzięki współpracy z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Bydgoszczy. Celem przedstawienia było zapoznanie dzieci z problematyką zdobywania wody w krajach trzeciego świata, uzmysłowienie dzieciom jak cenna dla życia człowieka jest woda i jak trudno ją zdobyć, za pomocą formy przekazu jaką jest teatr Kamishibai.

Wędrująca książka „Jak kropelki wędrowały”. Do pisania książki zostały zaproszone przedszkola biorące udział w projekcie. Kolejność przekazywania pracy oraz czas przeznaczony na jej wykonanie zostały ustalone w harmonogramie zawartym w regulaminie tworzenia książki. Na początku książka byłą w formie kroniki z pustymi kartkami, w której dzieci wykonywały ilustracje i redagowały tekst z pomocą nauczyciela. Każde przedszkole biorące udział w grancie miało do dyspozycji maksymalnie 4 strony, na których tworzono kolejny fragment opowiadania według własnych pomysłów, stanowiący kontynuację poprzednich wpisów. Miało to na celu rozwijanie kreatywności dzieci oraz ich pomysłowości, umiejętności formowania dłuższych wypowiedzi oraz wykorzystania zdobytej wiedzy do tworzenia opowiadania na określony temat.