logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Fortepian Noskowskiego już po renowacji – odsłonięcie w najbliższą sobotę




Zakończyła się renowacja zabytkowego fortepianu Zygmunta Noskowskiego z kolekcji w Ostromecku. Instrument pochodzi z 1890 roku i powstał w renomowanej firmie warszawskiej Krall @ Seidler. Uroczyste odsłonięcie zaplanowano na sobotę 20 stycznia.


Fortepian to dzieło warszawskiej firmy Krall & Seidler znajdujące się w zbiorze Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku (opiekuje się nią MCK w Bydgoszczy). Instrument pochodzi z około 1890 roku i został podarowany wielkiemu kompozytorowi i pedagogowi Zygmuntowi Noskowskiemu przez polski naród na 25. lecie działalności kompozytorskiej.

Fortepian jest już po gruntownej renowacji. Konieczny był remont części akustycznej,  mechanizmu i obudowy. Z inskrypcji na klockach bocznych klawiatury wiadomo, że przeszedł renowację w latach 60. XX wieku w Poznaniu. W późniejszych latach nad jego elementami pracował także Andrzej Doręda wieloletni opiekun fortepianów z Kolekcji Szwalbego.

20 stycznia, w ramach obchodów 98 rocznicy Powrotu Bydgoszczy do macierzy, w Ostromecku odbędzie się uroczyste odsłonięcie instrumentu połączone z koncertem. Będzie można posłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Mariusza Klimsiaka, a także wykładu muzykolożki Agaty Mierzejewskiej poświęcony kompozytorowi Zygmuntowi Noskowskiemu. Odbędzie się także prelekcja Andrzeja Włodarczyka, prowadzącego Pracownię Pianin i Fortepianów, przybliżająca prace przy restauracji instrumentu (początek o godz. 17.00, Pałac Stary w Ostromecku, liczba miejsc ograniczona. Osoby zainteresowane wzięciem udziału w tym wydarzeniu prosimy o kontakt pod nr. tel. 519 346 578).

Także w niedzielę 21 stycznia wszyscy zwiedzający będą mogli posłuchać muzyki granej na odrestaurowanym fortepianie Krall & Seidler Zygmunta Noskowskiego (sala błękitna, Pałac Stary, godz. 14-17).

Warto wiedzieć: 
Zygmunt Noskowski (1846-1909) - warszawski kompozytor, dyrygent, krytyk, dyrektor muzyczny Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, dyrektor artystyczny Filharmonii Warszawskiej, był także pedagogiem – wykształcił Statkowskiego, Opieńskiego, Melcera, Szymanowskiego, Karłowicza, Różyckiego, Szelutę, Fitelberga.