logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Laboratoria w szkołach dla przyszłych budowniczych i speców od energetyki




Nowoczesne „Laboratoria Czystej Energii” wyposażone w najnowsze stanowiska badawcze mają powstać w dwóch bydgoskich szkołach. Uczniowie będą zdobywać w nich wiedzę w zakresie budownictwa i energetyki.


Laboratoria efektywności energetycznej mają powstać przy Zespole Szkół Budowlanych i Technikum II ZS nr 12 im. Jana Sobieskiego w Bydgoszczy. Przy Technikum w planach jest budowa nowego pawilonu, w którym znajdzie się nowoczesne laboratorium pasywne „Four seasons”. Będzie wyposażone w najnowsze stanowiska badawcze zasilane urządzeniami OZE (to m. in. pompa ciepła, kolektor słoneczny, panele fotowoltaiczne, elektrownia wiatrowa, gruntowy wymiennik ciepła czy aparatura kontrolno-pomiarowa), które oprócz pełnienia funkcji energetycznej będą poligonem doświadczalnym dla młodych energetyków. W laboratorium uczniowie będą mogli dokonywać analiz zarówno pomiarów ciepła jak i energii elektrycznej.

Z kolei w Zespole Szkół Budowlanych im. J. Gagarina planowana jest modernizacja istniejących warsztatów szkolnych na potrzeby stworzenia laboratorium. Będzie to poligon badawczy związany z budownictwem energooszczędnym i pasywnym. Laboratorium ma także umożliwić badanie energooszczędności zastosowanych materiałów i instalacji. Będzie tam można przeprowadzać szkolenia i zajęcia otwarte dla społeczności lokalnej.

Głównym celem programu jest stworzenie bazy laboratoryjnej dla kształcenia profesjonalistów w zawodach technik chłodnictwa i klimatyzacji oraz technik energetyk i technik budownictwa. Laboratoria mają także pełnić funkcję ośrodków edukacyjnych w zakresie ekologii i ekonomicznego korzystania ze źródeł energii dla społeczności lokalnej.

Projekt dotowany jest w ramach polsko-norweskiej platformy współpracy dla poszanowania energii i klimatu „Laboratoria czystej energii” i realizowany z Funduszu Współpracy Dwustronnej Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej dla Programu Operacyjnego PL04 „Oszczędzanie energii i promowanie odnawialnych źródeł energii”.
Projekt będzie realizowany przy udziale ekspertów z zakresu budownictwa z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, a swoją wiedzą dotyczącą edukacji praktycznej podzielą się partnerzy norwescy z Dalane High School and Bryne High School.

Opracowywanie koncepcji stworzenia laboratoriów ma się zakończyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.