logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Trasa Uniwersytecka II. Nowe jezdnie i wiadukt. Raport nr 10




Coraz bardziej zaawansowane są prace przy budowie przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej. W przyszłym tygodniu rozpocznie się montaż stalowej konstrukcji wiaduktu na al. Jana Pawła II. Zmieni się istotnie organizacja ruchu.


Najwięcej prac toczy się przy budowie zupełnie  nowych jezdni  pomiędzy ulicami Wojska Polskiego oraz Ujejskiego. Wykonano tam podbudowy, ustawiono krawężniki i przebudowano wcześniej niezbędną infrastrukturę podziemną. Nowe jezdnie czekają już na położenie pierwszych warstw asfaltu. Budowane są też chodniki, drogi rowerowe i zatoki autobusowe. Na części  ciągów dla pieszych ułożone są betonowe kostki. Trasy dla rowerów będą natomiast wykonywane w technologii bitumicznej. Nawierzchnie na przystankach wykładane są kamienna kostką. Przebudowywane są też parkingi znajdujące się po zachodniej stronie trasy. O realizację tego zakresu robót wnioskowali mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych. Budowane jest również rondo u zbiegu ulic Ujejskiego i Karpackiej. W bezpieczny sposób połączy ono łącznicę umożliwiającą zjazd z Trasy Uniwersyteckiej na al. Jana Pawła II ( w kierunku Inowrocławia) oraz lokalne ulice w zachodniej części Wzgórza Wolności.

W budowie znajduje się także wiadukt nad al. Jana Pawła II. Wykonane zostały podpory pośrednie. Teraz betonowane są przyczółki. W związku z planowanym montażem konstrukcji stalowej  22 listopada wprowadzona zostanie nowa tymczasowa organizacja ruchu u zbiegu ulic Jana Pawła II i Glinki.  Wytyczone zostanie tymczasowe rondo o średnicy  około  16 metrów. Wlot al. Jana Pawła II od strony lotniska zawężony zostanie do jednego pasa ruchu o szerokości 4,5m. Skręt w prawo z ul. Glinki w al. Jana Pawła II odbywać się będzie poza obwiednią ronda. Kierowcy zjeżdżając z tymczasowego rondo w stronę ronda Toruńskiego będą poruszać się fragmentem północnej jezdni al. Jana Pawła II, na której w każdym kierunku będzie wytyczony jeden pas ruchu. W obrębie tymczasowego ronda wprowadzone zostaną też ograniczenia prędkości. W związku z tymi zmianami należy liczyć się z dłuższym czasem przejazdu al. Jana Pawła II.

Na ul. Glinki trwa jeszcze wymiana części podbudowy. Uruchamiane jest poza tym oświetlenie. Na przełomie listopada i grudnia planowane jest układanie warstw bitumicznych co pozwoli następnie otworzyć dla ruchu odcinek pomiędzy ul. Magnuszewską i Boya-Żeleńskiego.

Warto wiedzieć
Budowa trasy Uniwersyteckiej kosztuje blisko 30 mln zł. W 2018 roku Bydgoszcz będzie prowadzić jednak znacznie większe inwestycje. Rozbudowa ul. Kujawskiej wraz zakupem taboru pochłonie 277 mln zł (trwa przetarg). Z kolei na Grunwaldzką zabezpieczonych jest blisko 129 mln zł (przygotowania do podpisania umowy). Rozbudowa pętli na Kapuściskach wraz z zakupem tramwajów to natomiast koszt rzędu ponad 60 mln zł (podpisana umowa z wykonawcą). Więcej informacji o największych bydgoskich inwestycjach znajduje się w tekście „Bydgoszcz inwestuje – projekt budżetu na 2018 rok”