logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Rozbudowa ul. Kujawskiej. Największy plac budowy w mieście. Raport nr 44




Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największa inwestycja realizowana obecnie w Bydgoszczy. Intensywne prace prowadzone są między innymi na jezdniach, którymi jeszcze wiosną poruszały się samochody. Zapraszamy do obejrzenia najnowszych zdjęć.


Prace na ulicy Kujawskiej rozpoczęły się z początkiem ubiegłego roku. Od początku największym wyzwaniem była przebudowa infrastruktury podziemnej. Szereg prac toczył się pod ścisłym nadzorem archeologicznym. Odkryte i zinwentaryzowane zostały między innymi fundamenty kościoła św. Idziego oraz pozostałości dawnego cmentarza przy Zbożowym Rynku. Cały plac budowy zajmuje powierzchnię około 13 hektarów. Prace przy przebudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz budowie nowych torowisk, chodników, dróg rowerowych, jezdni i buspasa pochłoną 169 mln zł. Wcześniej pod katem obsługi powstającego torowiska kupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów. Kosztowały 141 mln zł.  

Prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej są również na ukończeniu na zachodniej jezdni ul. Bernardyńskiej. Pozwoliło to rozpocząć układanie pierwszych warstw konstrukcyjnych. Wykonawca, jeśli tylko to możliwe stara się jak najdłużej zachowywać utwardzone dojścia do posesji.

Nowe rondo Bernardyńskie znajduje się wyżej niż stare skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Wymagało to szeregu prac ziemnych i dostosowania wysokości wlotów do nowej wysokości.

Na rondzie wykonywana jest aktualnie część wyspy od strony Zbożowego Rynku. Trwałość i estetykę gwarantować mają między innymi kamienne krawężniki odporne na uszkodzenia.

Na północnej jezdni Zbożowego Rynku (od strony Starego Miasta) układane są już kolejne warstwy konstrukcyjne jezdni – kamienne kruszywa. Wcześniej wykonawca ustawił krawężniki.

Ustawiono również słupy nowych latarni. Trwają przygotowania do budowy szerokiego chodnika wraz z drogą rowerową (w stronę ul. Długiej).

Najwięcej prac brukarskich z użyciem kamiennej kostki wykonywanych jest przy zatokach autobusowych. To doskonały materiał znoszący duże obciążenia. Wymaga jednak precyzyjnego ułożenia.

Kamienną nawierzchnię zyskuje też w ramach inwestycji odcinek ulicy Długiej. Duża kamienna kostka z rozbiórek została wykorzystana przy zatoce parkingowej. Kamień o mniejszym rozmiarze trafi na jezdnie. Chodniki dla wygody pieszych wykładane są granitowymi płytami.

Wokół ronda Bernardyńskiego już wcześniej ustawiono słupy trakcyjne. Montowane są również bramownice, do których instalowane będą sygnalizatory świetlne i znaki.

Na finiszu są również prace związane z przebudową uzbrojenia podziemnego pod starą jezdnia ulicy Kujawskiej (od strony Szwederowa). Wkrótce rozpoczną się prace związane z układaniem pierwszych  warstw konstrukcyjnych oraz obrzeży.

W ubiegłym tygodniu zabetonowany został ostatni fragment pod torowisko biegnące w wykopie. Wcześniej funkcjonował tam tymczasowy przejazd między jezdniami. W najbliższych dniach zostaną też ułożone szyny.

Wzdłuż trasy tramwajowej sukcesywnie  montowane są urządzenia do naciągania sieci trakcyjnej. Trwa również oczyszczanie szyn. Umożliwi to wjazd specjalistycznych pojazdów, które rozpoczną podwieszanie przewodów trakcyjnych.

Na ul. Wojska Polskiego na wysokości kościoła trwają natomiast  prace związane z wykonywaniem nawierzchni. W tym miejscu kierowcy mogą spodziewać się zwężeń i ograniczenia prędkości.

Podobny zakres prac realizowany jest również na północnej jezdni ulicy Solskiego oraz na ul. Chołoniewskiego. Na tym obszarze wykonana no część chodników i dróg rowerowych.