logo miasta - trzy kolorowe spichrze

Kolejne Swingi zaczynają wozić pasażerów




W czwartek bydgoszczan zaczął wozić pierwszy z 21 Swingów zamówionych przez miasto tej wiosny. Wkrótce na tory wyjadą kolejne „niskopodłogowce” . Nowy pojazd otrzymał nr 500. Tyle tramwajów na polski rynek wyprodukowała już bydgoska PESA, która wygrała kontrakt na dostawę nowoczesnego taboru.


- Przyspieszyliśmy odnowę pojazdów komunikacji publicznej – mówi prezydent Bydgoszczy Bruski. – Przed dwoma laty zakupiliśmy  12 tramwajów na potrzeby nowej linii do Fordonu. Teraz odbieramy pierwsze z 18 zamówionych tramwajów, które mają obsługiwać rozbudowaną ulicę Kujawską i pętlę na Kapuściskach. Negocjujemy też rozszerzenie zamówienia o trzy kolejne pojazdy. Dzięki tym zakupom dostosowujemy komfort podróżowania komunikacją miejską do oczekiwań pasażerów. Jednocześnie mam ogromną satysfakcję, że oferta bydgoskiej PESY spełniła po raz kolejny wszystkie oczekiwania postawione w przetargu. Otrzymujemy nowoczesne pojazdy, które produkowane są w naszym mieście.

Nowy pojazd oznaczony jest numerem 500, ponieważ to pięćsetny tramwaj  wyprodukowany na polski rynek przez firmę PESA. Bydgoski producent dostarczył  też szereg pojazdów na rynek rosyjski, bułgarski, węgierski.  

- Tramwaje już wcześniej przynosiły nam powody do satysfakcji i podnosiły pozycję firmy w Europie – choćby wtedy, gdy ich setki trafiały na tory Warszawy czy wtedy, gdy otwierały nam kolejne rynki eksportowe – mówi prezes PESA Bydgoszcz SA, Robert Świechowicz. - Teraz jesteśmy dumni, że tramwaj nr 500 trafia właśnie do Bydgoszczy – miasta, w którym przed 166 laty powstały zakłady znane obecnie pod nazwą PESA, zatrudniające ponad 3 tysiące pracowników, w większości przecież bydgoszczan. Cieszę się, że od dziś będzie także im służyć już piętnaście wyprodukowanych przez nas składów, a w niedalekiej przyszłości ponad trzydzieści pojazdów z naszej firmy.  

Nowemu pojazdowi patronuje już Oskar Picht – dyrektor bydgoskiego ośrodka dla niewidomych na początku XX wieku, który wprowadził szereg innowacyjnych rozwiązań ułatwiających naukę i funkcjonowanie osobom niewidomym. Z tego powodu w inauguracyjnym przejeździe z pętli Bydgoszcz Wschód na Rycerską udział brały dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 Dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej. Pierwszym kursem pojechali  także laureaci konkursu towarzyszącego plebiscytowi na pozostałych 17 patronów nowoczesnych pojazdów. Wybrane przez bydgoszczan nazwiska, którymi nazwane zostaną kolejne tramwaje to: Bartłomiej z Bydgoszczy, Witold Bełza, por. Leszek Biały, Andrzej Brończyk, Teresa Ciepły, Henryk Glücklich, Wincenty Gordon, Adam Grzymała-Siedlecki, Anna Jachnina, Michał Jagodziński, Król Kazimierz Wielki, Jan Maciaszek, prof. Zygmunt Mackiewicz, Edmund Milecki, Jeremi Przybora, Andrzej Szwalbe, Emil Warmiński.

Drugi z zamówionych Swingów przechodzi już testy. Kolejny wyjedzie na tory do końca października. Tramwaje typu Swing (122 NaB) dzięki jednoprzestrzennej budowie, szerokim przejściom, zastosowaniu platformy dla inwalidy oraz całkowicie niskiej podłodze zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Swingi zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Model ten charakteryzuje się też wysoką odpornością zderzeniową. Konstrukcja czoła pojazdu jest wyposażona w absorbery pochłaniające energię zderzeń z przeszkodami oraz innymi pojazdami, co zapewnia bezpieczeństwo pasażerów. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Nowoczesne systemy

Nowa dostawa tramwajów jest prawie identyczna w stosunku do jeżdżących aktualnie w Bydgoszczy 12 szt. tramwajów typu Swing. Minimalnie skorygowana została kolorystyka pojazdów. Podobnie jak w dotychczasowych pojazdach tramwaje są wyposażone w nowoczesne systemy IT:
•    System Informacji Pasażerskiej
•    System monitoringu
•    System Emisji Reklam
•    Wi-Fi dla pasażerów
•    gniazda USB
 
Ważne fakty:

•    12 tramwajów zakupionych podczas budowy linii do Fordonu kosztowało 109 mln zł.
•    4 z nich przejechały już ponad 100 tysięcy kilometrów.
•    Najwięcej pasażerów  (ponad 16 tysięcy dziennie ) korzysta z linii nr 5, na której standardowo kursują 4 Swingi
•    Wiosną podpisano umowę na zakup 18 Swingów (15-pięcioczłonowych i 3 trójczłonowe) wartą 141 mln zł
•    Trwają negocjacje związane z zakupem kolejnych 3 pojazdów (trójczłonowych)

 Ważne daty:
•    30.09.2016 r. -  ogłoszenie o zamówieniu na 18 pojazdów
•    22.11.2016 r. -  złożenie i otwarcie ofert
•    19.12.2016 r. -  złożenie dokumentów formalnych i technicznych potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu
•    23.03.2017 r. -  podpisanie umowy
•    21.09.2017 r. – wyjazd pierwszego pojazdu na tory
•    31.10.2017 r. – termin dostawy  następnych 2 sztuk
•    07.05.2018 r. - dostawa kolejnych 8 sztuk
•    30.09.2018 r. - dostawa pozostałych 7 sztuk

Swing 5-członowy w liczbach:

•    Długość - 30,12m
•    Szerokość -2,35 m
•    Prędkość max - 70 km/h
•    Liczba miejsc ogółem - 201
•    Liczba miejsc siedzących -53
•    Niskopodłogowość - 100%