logo miasta - trzy kolorowe spichrze

Bezpieczeństwo pieszych to priorytet




Jak projektować i zmieniać miasto, żeby piesi czuli się bezpiecznie? I co zrobić, żeby zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków? O tym dyskutowano podczas konferencji popularnonaukowej zorganizowanej przez Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w bydgoskim ratuszu.


15 maja (środa) w sali sesyjnej bydgoskiego ratusza odbyła się konferencja popularnonaukowa pt. „Bezpieczeństwo pieszych – jak projektować i zmieniać nasze miasta” zorganizowana przez Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych.

Podczas konferencji opowiadano między innymi o tym jak budować drogi, by ginęło na nich jak najmniej osób. Anna Zielińska, z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie mówiła m.in. o wizji zero (bez śmiertelnych wypadków) w Nowym Jorku. Swoimi doświadczeniami podzielili się m.in. prof. Andrzej Zalewski, Kierownik Katedry Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich w Łodzi czy Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.

Debacie towarzyszyła wystawa „Tylko spokój nas uratuje” nt. rekomendowanych infrastrukturalnych rozwiązań drogowych.

Przypomnijmy, że w ramach poprawy bezpieczeństwa pieszych na drodze w tym roku zostanie doświetlonych trzynaście niebezpiecznych przejść. To pierwszy etap prac. Łącznie na terenie miasta zostanie doświetlonych aż siedemdziesiąt pięć przejść dla pieszych. Ponadto prowadzone są działania zmierzające do uspokojenia ruchu na wielu lokalnych ulicach. Wykorzystuje się do tego m.in.  mikroprogi na dojeździe do przejścia dla pieszych, piktogramy umieszczone na jezdni czy diodowe elementy umieszczone w nawierzchni jezdni czyli tzw. kocie oczka.

Zakres planowanego doświetlenia przejść dla pieszych ma objąć zestaw specjalistycznych lamp dobieranych indywidualnie dla konkretnej lokalizacji. Oświetlenie wertykalne to nowoczesna forma doświetlenia przejść dla pieszych. Sprawia ono, że samo przejście oraz strefa oczekiwania pieszego są doświetlone równomiernie w taki sposób, że pieszy dla nadjeżdżającego kierowcy jest zawsze przedstawiany jako jasny element na ciemniejszym tle. Tym samym zwiększa się postrzeganie pieszych przez kierowców po zmroku oraz w niesprzyjających warunkach atmosferycznych co poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym.